Londýnské aukční síně nejsou nedobytné pevnosti. V Christie's má modernu na starosti Češka
Stovky a stovky milionů dolarů se dneska točí v lukrativním byznysu se špičkovým uměním. Mnoho lidí považuje obrazy, sochy nebo vzácné kusy nábytku za dobrou investici v neklidné době. Některá slovutná díla změní majitele mimo hlavní trh a svět se o tom vůbec nedozví. Většina skvostů ale nového vlastníka najde na aukci. Ty nejprestižnější se tradičně pořádají v Londýně u Sotheby's a Christie's.
Anna Povejšilová, napůl Pražačka, napůl Hanačka z Olomouce, rozhodně neredukuje umění na šesti- a sedmimístný byznys, i když u londýnských Christie's něco takového zákonitě hrozí. V prestižní aukční síni pracuje v oddělení impresionismu a moderny.
Právě u Anny často začíná trasa neznámého nebo zapomenutého díla ze zaprášené půdy pod kladívko slovutného licitátora.
Protože šlo o nezdokumentované dílo, provedl se rozbor pigmentů, které měl Pechstein v daném období používat, a analýza souhlasila. Anna letěla ještě s obrazem fyzicky do Berlína, aby se odbornice na dílo německého expresionisty přesvědčila o pravosti obrazu.
Anna Povejšilová vystudovala v Londýně dějiny umění s italštinou. V Christie's zakotvila po stážích v Tate Modern a berlínském Židovském muzeu. Napřed se zabývala soukromým prodejem a teprve nedávno přešla do aukčního týmu.
Světové galerie jen tiše závidí
Mezinárodní tým v Christie's sleduje taky geopolitickou situaci ve světě, ekonomické otřesy, změny daňových předpisů tu či onde; zkrátka podniká kroky, které jdou daleko nad rámec umění.
V centru Londýna pracuje tým pozoruhodných lidí, od prezidenta Jussiho Pylkkänena, až po vrátného Colina. Moment, já Vám ho ještě nepředstavil?!
V Christie's jsem byl předtím jednou jedinkrát na aukci, kde se nepodařilo vydražit obraz Františka Kupky. Colinovi stačilo tohle jedno jediné setkání, aby si mě uložil na svůj pomyslný harddisc a zapamatoval. Když jsem se vrátil na natáčení s Annou, bezpečně mě poznal. Colin je talisman, bavič a zároveň chodící kronika Christie's.
„Loni se dražilo současné umění a měli jsme tu postel od Tracey Emin. V té době sem nesměli psi, což bylo nezvyklé, protože čtyřnohé miláčky sem obvykle pouštíme. No a samozřejmě přišel zákazník s pejskem, který nesměl dovnitř. Nabídl jsem klientovi, že mu psa rád pohlídám. To jsem ale netušil, že sejde dolů až za dvě hodiny, takže to byl opravdu úžasný zážitek,“ popisuje.
Málo se ví, že špičkové aukční síně nejsou nedobytné a snobské pevnosti, kterým je radno se obloukem vyhnout. Před velkými dražbami se tam naopak může kdokoli přijít pokochat špičkovým uměním, které by většina světových galerií jen tiše záviděla.