Leo Pavlát

20. prosinec 2009

Ředitel Židovského muzea v Praze Leo Pavlát - právě ten v neděli krátce před polednem navštívil vysílání Radiožurnálu. Čím vším se liší židovský svátek světel, Chanúka, od křesťanských Vánoc? Jak to, že ji nepostihla komercionalizace jako Vánoce? A co budou pravověrní Židé dělat o Štědrém dnu? I na to se svého hosta zeptal moderátor Václav Žmolík. V pondělí 21. prosince bude hostem kostýmní výtvarnice Evženie Rážová.

Včera pro Židy skončil osmidenní svátek světel Chanúka. A co to je Chanúka, se Leo Pavlát pokusil přiblížit i tomu, kdo se v židovských svátcích příliš nevyzná: "Hebrejsky toto slovo znamená znovuzasvěcení. Odkazuje k událostem ve 2. století před občanským letopočtem, které jsou popsány v apokryfních knihách Makabejských."

Tak by tedy mohlo znít slovníkové heslo. Co si však Židé při Chanúce připomínají? Historicky se jedná o svátek obhájení náboženské svébytnosti. "Současně je Chanúka svátkem, kdy si lze připomenout, že i ten, kdo je početně menší, může ve spravedlivé věci zvítězit nad tím, kdo je početně, eventuelně vojensky daleko silnější," upozorňuje Leo Pavlát na duchovní rozměr židovského svátku.

Na rozdíl od křesťanských Vánoc je datum Chanúky z pohledu našeho kalendáře pohyblivé. "Chanúka se slaví podle židovského kalendáře, který kombinuje cyklus lunární a solární - z hlediska židovského se tedy vždy jedná o 25. den měsíce kislev. Z hlediska občanského kalendáře se však termín rok od roku mění," vysvětluje Leo Pavlát.

To, že často dochází k situaci, kdy se Chanúka a křesťanské Vánoce časově překrývají, vede mimo jiné k otázce - nemají spolu oba svátky něco společného? Také odpověď na tuto, ale i mnohé další otázky se dozvíte v záznamu celého rozhovoru.

Záznam celého rozhovoru s Leem Pavlátem i s dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: als
Spustit audio