Když poprvé vyjel, začala nová epocha. Je to už 175 let

Lety z kontinentu na kontinent, cestování vlakem z Prahy třeba do Madridu nebo na Sibiř vnímáme dnes jako něco zcela samozřejmého. Ovšem před 175 lety, kdy se na svou první cestu vydala slavná parní lokomotiva Adler, byla dálková přeprava teprve v plenkách. A tak jízda prvního parního vlaku ve střední Evropě byla skutečně nevídanou událostí.

„Byla to senzace. Okolo trati stály stovky i tisíce obyvatel Norimberku a Fürthu. 7. prosince 1835 sem přijeli také lidé z jiných měst, a dokonce i z jiných zemí. Chtěli být svědky začátku nové epochy,“ vypráví mi Regine Franzkeová, kurátorka výstavy Adlerova cesta. „Byl to velký svátek a každý se chtěl svézt. Lístky byly sice předem prodány pozvaným hostům, ale podél celé trati mezi Norimberkem a Fürthem stály tisíce lidí.“

Cesta k takovému úspěchu nebyla nijak jednoduchá. Tehdejší bavorský panovník Ludvík I. viděl budoucnost především v lodní dopravě a raději investoval do kanálu na Dunaji. Adler neboli Orel proto mohl vyjet jen díky nadšení obchodníka Georga Zachariáše Platnera a norimberského místostarosty Johannese Scharrera, kteří do železnice vložili nemalé peníze. Stephensonův parní stroj objednali z Británie.

První parní lokomotivu ve střední Evropě si mohli prohlédnout návštěvníci norimberské výstavy Adlerova cesta

„V porovnání s jízdou v kočárech, která po kamenitých cestách trvala dny a týdny, bylo cestování po železnici velmi komfortní a pohodlné,“ přibližuje Regine Franzkeová a dodává, že první trať nebyla nijak dlouhá – pouhých 6,2 kilometru.

Po celý letošní rok si ji mohli návštěvníci norimberského průmyslového muzea projít obklopeni dobovými kulisami a fotografiemi. „Adler mohl jezdit rychlostí až 65 kilometrů v hodině, ale i když jezdil většinou třicítkou, byla to na tehdejší dobu dech beroucí rychlost,“ říká s obdivem ředitel dopravního muzea Thomas Jung.

„Svět se změnil. Začala se vytvářet moderní industriální společnost,“ nechal se slyšet u příležitosti velkolepých oslav německých železnic norimberský starosta Maly. Železnice se stala důležitým prostředkem i pro nákladní dopravu. „Zpočátku se převážely noviny, pivo, pošta, ale brzy se z železnice stal katalyzátor hospodářského vývoje v celém Německu. Dnes přepravíme denně jeden milión tun zboží,“ zdůrazňuje šéf německých drah Gruber.

A může být spokojený nejen s těmito čísly. Rychlovlaky se prohánějí po Německu i 300kilometrovou rychlostí. Zatímco Adler při své první jízdě svezl 200 pasažérů, dnes jich do německých vlaků usedá denně 5 miliónů. Cestování po železnici se tu těší velké oblibě.

Jízda první parní lokomotivy z Norimberku do nedalekého Fürthu byla nejen technickou senzací, ale i velkou společenskou událostí

Před 175 lety byla jízda prvního parního vlaku událostí roku, teď z Norimberku do Fürthu vyráží regionální vláček každých sedm minut.

Získat a provozovat v dnešní době parní lokomotivu není vůbec jednoduché. Potvrzuje to i Lukáš Kulhánek, jednatel společnosti Zababa, která vlastní tři tyto historické „mašinky“. Co všechno provoz parní lokomotivy obnáší nebo jak přišly lokomotivy společnosti Zababa k originálním přezdívkám Rosnička, Prasátko a Marcelka, prozradil posluchačům Zápisníku zahraničních zpravodajů v rozhovoru, jehož záznam si můžete poslechnout.

<iframe width="610" height="350" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="https://maps.google.cz/maps?hl=cs&amp;ie=UTF8&amp;brcurrent=5,0,0&amp;ll=49.462992,11.043663&amp;spn=0.078099,0.209427&amp;z=12&amp;output=embed">mapa</iframe><br /><small><a href="http://maps.google.cz/maps?hl=cs&amp;ie=UTF8&amp;brcurrent=5,0,0&amp;ll=49.462992,11.043663&amp;spn=0.078099,0.209427&amp;z=12&amp;source=embed" style="color:#0000FF;text-align:left">Zvětšit mapu: města Norimberk a Fürth v Německu</a></small>
autor: kls
Spustit audio