Kafetéria systém - odměňování zaměstnanců

3. duben 2006
Trendy

Jak motivovat své zaměstnance k lepším výkonům a k tom aby se snažili a lidově řečeno "kopali" za firmu. Tak to by rád věděl asi každý podnikatel a zaměstnavatel. Dávno už je jasné, že jenom peníze nestačí, že s tím, jak člověk pracuje souvisí jeho spokojenost, vztahy na pracovišti, příjemné prostředí a tak dále a tak dále. V řadě firem se můžete nově setkat s takzvaným Kafetéria systémem - je to způsob, jak odměnit zaměstnance za jejich práci, ovšem ne penězi.

Kafetéria systém je v podstatě soubor všech nehmotných výhod, které může zaměstnavatel svým zaměstnancům nabízet a liší se společnost od společnosti. Každý zaměstnanec ve firmě má nárok na trochu jiné výhody. Jaké, to záleží na řadě aspektů.

Dvořáková: Člověk je nějakým způsobem ohodnocen, podle jeho přínosů či zásluh zaměstnavateli. Může to být pomocí přidělených bodů, které jsou převáděny do korun a výsledkem je určitý rozpočet. Z něho si pak pracovník může hradit jím vybrané výhody.

Říká Zuzana Dvořáková, která vede na VŠE Katedru personalistiky. Zaměstnanec tak postupně získává body, které ve finále smění za různé výhody a jejich paleta je vlastně nekonečná. Záleží jen na invenci zaměstnavatele. Tento systém zavedla už řada firem také v České republice, ale jak takovou firmu poznat?

Dvořáková: Takovým znaménkem může být to, zda se jedná o pobočku národní společnosti a je to bohatá pobočka. Pak je docela vysoká pravděpodobnost, že tam kafetéria je. Když ne pro všechny zaměstnance, tak pro vybranou, privilegovanou skupinu lidí.

U řady Českých firem má kafetérie ale trochu jinou podobu - nesbírají se body, ale předem je určeno, na jaké výhody má zaměstnance nárok. Jak taková kafetérie po česku může vypadat?

Černý: Našim zaměstnancům nabízíme výhodný nákup osobního vozu, ať už na zaměstnanecký leasing, nebo pořízení auta na jeden rok s nulovou akontací. Říká mluvčí Škody auto Jaroslav Černý a Romana Kubálková z Komerční banky ho doplňuje.

Kubálková: U nás mohou pracovníci využít univerzální zaměstnanecké poukázky, které jim dovolují vybrat výhody a úhrady dovolených, sportovních aktivit, kulturních i zdravotních programů o které mají zájem.

Dále dostává slovo Pavel Kaidl mluvčí Eurotelu

Kaidl: Kafetéria zahrnuje vedle rozšířené dovolené stravování, možnosti vzdělávání a celý soubor dalších produktů služeb, třeba finančních, sportovních, výhodných nákupů, lékařské péče.

A jako poslední Tomáš Kopecký za ČSOB.

Kopecký: Každý zaměstnanec dostane počátkem roku se kterými naloží podle vlastního uvážení. Lze z nich hradit vzdělávací a sportovní aktivity, platit pobytů na dětských zájezdech či zahraniční pobyty.

Kafetéria, tedy systém odměňování zaměstnanců nepeněžitým způsobem se u nás stále více rozrůstá, firmy si uvědomují, že spokojený zaměstnanec je také loajální, při dobrých pracovních podmínkách má také dobré výsledky. A o to přeci jde.

autor: Ondřej Kubala