Jitka Vysekalová
Reklama. Nejen před Vánocemi je všudypřítomná, ale právě v adventním období na naše smysly útočí skutečně ze všech stran. Nejen o tom, jak moc se reklamou necháváme ovlivnit, se svým hostem, psycholožkou a marketingovou specialistkou Jitkou Vysekalovou, v pondělí mluvila Daniela Karafiátová.
Reklama je zrcadlem společnosti, praví základní poučka, s níž se setkávají mediální a marketingoví odborníci. Jak vlastně naše společnost v zrcadle reklamy vypadá? Tak především – lidé starší čtyřiceti let jako by neexistovali. „Reklama je zaměřena na mládí. Tím, že naše společnost vidí seniory jako ekonomické břemeno, lidé si neuvědomují, že s fenoménem stárnutí se budeme muset smířit všichni,“ upozorňuje Jitka Vysekalová. „Společnost stárne a senioři se stávají součástí marketingu. Pomalu se jimi začínají zabývat i výrobci a reklamní agentury.“
Reklama nás neopouští po celý rok, v předvánočním čase se však částečně proměňuje. „Více se zaměřuje na emoce a zintenzivňuje se,“ hodnotí marketingová odbornice. „Emoce odjakživa hýbaly světem a dnes hýbou i světem marketingu.“ Jak takové emotivní reklamě nepodlehnout? A jak se ubránit předvánočním trikům obchodníků?
„Nejčastěji se s nimi setkáváme přímo v obchodních centrech. Tím nejběžnějším trikem je především to, že zboží, které nejvíc potřebujeme, je v zadní části prodejny,“ popisuje Jitka Vysekalová. „V úrovni očí bývají většinou dražší výrobky, navozuje se příjemná atmosféra pomocí hudby – a právě hudba na nás podle výzkumů velice působí. Dokonce jsme se setkala i s experimentem, že když v jedné fonotéce hrála klasická hudba, kupovali lidé spíše dražší vína, zatímco když hrála hudba populární, kupovali spíše vína levnější.“
A nejen to zaznělo v pondělním Dopoledním Radiožurnálu. Daniela Karafiátová se totiž svého hosta zeptala i na to, proč závislosti na nakupování podléhají častěji ženy než muži nebo proč neškodí si čas od času udělat radost tím, že si něco hezkého koupíme.
Záznam celého rozhovoru s Jitkou Vysekalovou a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka