Jiří Majstr

24. říjen 2008

V pátek byl hostem Dopoledního Radiožurnálu Jiří Majstr, náměstek generálního ředitele zpravodajství České tiskové kanceláře. Ačkoliv oficiálně ČTK vznikla v roce 1918, kořeny má už v revolučním roce 1848. Dnes je ČTK největší českou zpravodajskou agenturou. Vyvíjí se s nastupujícími formami zpravodajství i samotná podstata novinářské práce? A měl by být současný novinář podle Jiřího Majstra novodobým Robocopem? V sobotu 25. října bude hostem zpěvák, herec a režisér Ondřej Havelka.

Ve stínu jiných osmičkových výročí se na ni obvykle pozapomíná. Česká tisková kancelář, veřejnoprávní zpravodajská agentura, v úterý 28. října oslaví 90 let své existence. Ne, nejedná se o omyl - tehdejší Československá tisková kancelář totiž vznikla nejen ve stejný den jako československá republika, ale dokonce i na stejném místě - v Obecním domě. Jiří Majstr upřesňuje: "To bylo místo, kde český novinář nutně musel být. Vnímám to dnes jako určitý symbol toho, o co se četka snaží i nyní. Aby její novináři byli u všeho důležitého."

Spolehlivost, rychlost, nezávislost - to je heslo, kterým se současná ČTK řídí. Aby však tyto stěžejní principy své práce mohla agentura naplňovat i nadále, je podle Jiřího Majstra nutná její reforma. "Agentura musí být rychlá, aby uměla reagovat na často protichůdné požadavky klientů. To je východisko, které se snažíme včlenit do organizačních opatření," vysvětluje Jiří Majstr.

Kromě toho novinářská práce již po několik let prochází důležitou proměnou. "Když někdo přišel do ČTK řekněme před sedmi lety a přisedl si například do zahraniční redakce, musel umět pracovat se zdroji, musel umět dobře psát a samozřejmě zvládat dobře český jazyk. Dnes se od něj nebo od ní očekává, že u toho bude také natáčet audio, aby bylo zboží pro rozhlasové stanice i pro weby. Když se naučí pracovat se zvukem, začínají kolem něj kroužit videokamery. Sice nemám představu novináře typu Robocop, který má v uchu zastrčenou kameru a z nosu mu trčí mikrofon, ale přece jen ty dovednosti jsou stále komplikovanější a je třeba jich zvládat stále víc."

O tom, že Jiří Majstr ví, o čem mluví, a novinařina se v posledních letech skutečně mění, svědčí například i tato jeho vzpomínka: "V devadesátých letech náš pan šéfredaktor vyhlásil celofiremní sázku, že vyplatí určitou částku tomu, kdo prodá fotografie nějakému rozhlasu. Všichni jsme si mysleli, že je to ohromný vtip. Samozřejmě ta sázka padla, dokonce myslím, že to byl váš rozhlas, který si tu fotku koupil - a pan šéfredaktor musel platit."

Moderátorka Daniela Karafiátová si pro Jiřího Majstra připravila i další dotazy. Kdo například patřil k prvním odběratelům zpráv ČTK? Proč ve 20. letech agentura bojovala s Československým rozhlasem, přestože se dnes, jak říká Daniela Karafiátová, "spolu v podstatě kamarádí"? A jak mohla sovětská agentura TASS vysílat v angličtině?

Záznam celého rozhovoru s Jiřím Majstrem i s dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: als
Spustit audio