Jak zvládnout přijímací pohovor

25. únor 2002
Dobrá rada

Přijímací pohovor vás pravděpodobně potká pokaždé, když se budete ucházet o místo. Málokterá firma přijme člověka jen na základě jeho životopisu. Zkušený personalista, který většinou takový pohovor vede, je zvědavý nejen na vaše odpovědi, ale i na vaše reakce a chování. Takový pohovor je samozřejmě trochu stresující, pokud mu ale věnujete dostatečnou přípravu, můžete velkou část stresu ze sebe setřást. Redaktorku Irenu Skurovcovou zajímalo, jaké otázky můžete u přijímacího pohovoru téměř stoprocentně očekávat a co dělat, aby byl úspěšný.

Základní rada zní: Nespěchejte. Ve stresové situaci, ke které přijímací pohovor patří, se vám sice podaří vyklouznout o trochu dříve, výsledek ovšem nebude nic moc. Podle personalisty a psychologa Tomáše Vašáka stačí, když si na pár otázek zkusíte odpovědět sami doma.

Tomáš Vašák: Žádné super zákeřné otázky nikdo nevymyslí, spíše tam bude 90 procent otázek, na které přijdete sami. Co jste dělal v tomto období, co je vašimi hodnotami, jaké si myslíte, že máte kvality atd. Když se na to nepřipravíme, tak se logicky můžeme trochu vyděsit a zareagovat tak, že se ozve takzvaný schodišťový efekt, a při odchodu si teprve uvědomíme, že jsme něco měli říci jinak. Když si ovšem odpovědi připravíme, automaticky snížíme stres.

K detailům, které mohou také snížit stres, může přispět i to, že si přinesete jeden životopis navíc pro sebe. Často vás totiž personalista znovu požádá, abyste ho znovu odvyprávěl nebo jeho část. Vy pak nebudete muset lovit v paměti nebo žádat o jejich kopii. Otázky typu: Jaké jsou vaše slabiny? můžete také očekávat. Ve svých odpovědích se držte co nejvíce pravdy. Lhaní se vám nevyplatí. Další dobrou radou je: Mluvte krátce a přesně.

Tomáš Vašák: Když začneme mluvit dlouho, dostaneme pocit, že se něco děje špatně. Snažíme se to opravit dalším vysvětlováním. Personalistovi nakonec nezbyde nic jiného, než nás přerušit a vzniká nepříjemná situace, kdy nás přerušil a zastavil.

Důležité je získat si informace o firmě. Tím dokážete případnému zaměstnavateli, že přemýšlíte nejen o svých kvalitách, ale i o jeho podniku. Po ukončení rozhovoru chtějte vždy konkrétní informace o to, co bude následovat. Kdy se vám kdo ozve a co vás ještě čeká.

Tomáš Vašák: Poslední hodně důležitá věc je, když nás nevezmou, tak to neznamená, že neumíme být dobrými pracovníky nebo že děláme něco špatně. Nepřijetí nejčastěji znamená, že někdo z dalších uchazečů měl lepší profil. Můžeme mít špatný pocit, ale někdy to bývá lepší, protože můžeme být rozčarováni z náplně práce.

autor: Irena Skurovcová
Spustit audio

Více z pořadu