Jak v dětech vzbudit zájem o vědu? Pomoct by mohly speciální letní kempy pro učitele
I učitelé se někdy můžou vrátit do role žáků. Tak jako například na kempu Akademie věd ve Čtyřkolech na Benešovsku. Právě na něm si v minulém týdnu vyučující chemie a biologie zkoušeli experimenty, které pak snadno přenesou do svých hodin.
Skupina 13 vyučujících se sklání nad stolem, u kterého Jan Rotrekl z Ústavu chemických procesů Akademie věd strouhá mrkev. Z té následně jednoduše extrahuje karoten. „V našem případě šlo o mentol a kafr. Když je smícháme, vznikne kapalina, kterou můžeme použít jako rozpouštědlo,“ popisuje pokus o vytvoření zeleného, tedy k přírodě šetrného rozpouštědla.
Experiment nezabere příliš času, vyučující k němu potřebuje jen pár pomůcek, přesto ale dokáže výuku oživit. „Děti ve škole uvidí něco, co je pohledem člověka mimo akademickou sféru pochopitelné. Uvidí, že jim to v životě opravdu k něčemu bude.“
To, že podobné ukázky v praxi fungují, potvrzuje také účastnice letního vědeckého kempu Eva Kašíková, která učí na jedné ze základních škol na Děčínsku. „Vychází to z běžného života,“ pochvaluje si. „Tam bychom měli směřovat – například k používání látek, které jsou běžně dostupné.“
Vzbudit zájem o výzkum
Před pár dny už Akademie věd pořádala podobný kurz pro matematikáře a fyzikáře. Zájem o kempy je veliký, a proto se nedostane na všechny. „Naším cílem je, aby se výuka přesunula k zájmu o vědu, výzkum a nejnovější poznatky,“ říká jedna z organizátorů Michaela Marková.
Učitelé se tady naučí i to, jak se přizpůsobit aktuálním trendům. Jako například to, jak pokusy dělat při on-line výuce. „Experiment například natočí doma a poté ho dětem pustí prostřednictvím on-line platforem,“ uzavírá Michaela Marková.
Související
-
Inspirativní učitelé. Když milují své povolání, nezastaví je ani roušky, ani distanční výuka
Naši reportéři natáčeli s pedagogy, kterým se při v distanční výuce podařilo udržet zájem a oblibu u studentů. Poslechněte si seriál Radiožurnálu o výjimečných učitelích.