Jak pracovat s hyperaktivním dítětem?

27. květen 2005
Vaše téma

Máte doma neposedné dítě? To ale nemusí hned znamenat, že jde o nějaký problém. Dětí, které jsou velmi aktivní, je totiž hodně. Problém začíná až ve chvíli, kdy lékař psycholog označí nesoustředěnost a nepozornost vašeho dítěte za hyperaktivitu. No ale ani v takovém případě nemusíte věšet hlasu, s tou poruchou se dá totiž dobře za pomoci odborníků pracovat. Hyperaktivita dětí, to byl dnešní podtitul Vašeho tématu, které právě teď shrnuje Hana Jurášková.

Hana Jurášková: Hyperaktivita se začne projevovat zhruba okolo 3 let věku dítěte. Podle odborníků se určitě vyplatí zajít za psychologem. Nesoustředěné dítě totiž může mít později problémy ve škole. Psycholog začne pracovat s celou rodinou. Není to ale jednoduché. Podle klinické psycholožky Lenky Malátové je dobré, když někdo z rodičů dochází s dítětem na pravidelná opakovaná sezení. Pouze jedna obecná rada totiž nestačí.

Lenka Malátová: Rodič, když dorazí domů a má začít něco dělat jinak, tak ve chvíli, kdy se něco nedaří, tak sám neumí odhadnout, jestli má pokračovat v té věci, že to jenom nějaká dočasná věc nebo jestli má přidat nebo jestli má v něčem ubrat nebo jestli dělá on něco špatně nebo jenom má počkat, až si na to to dítě zvykne. A když bych připustila toto, tak jsou samozřejmě ty moje rady žádný rodič potom dál praktikovat nebude a řekne si, ha, tak tahle pomoc mi na nic nebyla.

Hana Jurášková: Několik mnou oslovených odborníků se shodlo na tom, že není nutné dávat hyperaktivní dítě do nějaké zvláštní nebo speciální školy. dobré je ale najít učitele, který nepředává dětem vědomosti klasickou metodou. Všichni asi známe dobu, kdy se nesmělo chodit během vyučování na toaletu a děti nesměly během výkladu učitele ani pít. Metody výuky, které vyhovují právě hyperaktivním dětem, jsou zaměřené na živou výuku ve skupinách nebo ve dvojicích.

: Tyhle děti zkrátka jsou neustále chtějí ptát a to znamená v té klasické škole jsou všichni nešťastní. Když přijdu do školy normálnější, typu 21. století, to znamená, děti pracují ve dvojicích, ve skupinách, společně chvilku třeba na tom dvoře, třeba i před tou školou, tak to je přesně, jak se říká, voda na jejich mlýn.

Hana Jurášková: Ve Vašem tématu jsme dnes hovořili také o metodě biofeedback, kterou někteří lékaři doporučují a jiní se k ní zase naopak staví negativně. Na léčbu hyperaktivních dětí doporučuje profesor neurolog Josef Fábera. Podle něj jde o způsob psychoterapie, která se zakládá na podmíněných reflexech. Dítě, napojené na speciální přístroje, v podstatě v rámci terapie hraje pouze hru. Změna po několika desítkách sezení pak přinese to, že dítě už není tak nesoustředěné.

Josef Fábera: Způsobuje to, že úspěch ve hře preferuje tu jistou frekvenci v EFG a my když to naladíme tu hru, aby pohybovaly se ty předměty na obrazovce jenom po jisté frekvenci, tak ta frekvence si přinese svoji vlastnost.

Hana Jurášková: Řada lékařů se domnívá, že tato metoda nepomáhá. A svým pacientům ji také nedoporučují. Podle profesora Fábera pomůže biofeedback v 80 procentech případů. Léčba ale bude trvat pravděpodobně několik měsíců. Rodiče také musí počítat s tím, že tuto léčbu nehradí pojišťovna.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Hana Jurášková