Intimní osvětlení je čistý film, který není poplatný době, říká Ivan Passer

8. červenec 2016

Digitální verze filmu Intimní osvětlení v diváckých anketách od začátku karlovarského festivalu stále vede. A režisér filmu Ivan Passer neskrývá překvapení nad tím, jaký je o film po 50 letech zájem. „Je to snad tím, že to není poplatné době,“ vysvětluje.

Za komunismu soudruzi měli raději filmy, které se s nimi hádaly, spíše než filmy, které je ignorovaly. „Intimní osvětlení je ignoruje, je to čistý film, v podtextu tam jsou věci, které patří do té doby, ale lidé, kteří to neprožili, tak to nevidí,“ říká v rozhovoru s moderátorem Janem Pokorný z karlovarské kolonády.

V 60. letech se zapsal jako spoluscenárista a asistent režie u všech filmů Miloše Formana. „Neherci jsou vlastně herci, kteří nevědí, že jsou herci,“ usmívá se. Objevil například legendární Miladu Ježkovou. „Měli jsme pocit, že jsme našli skvost,“ vzpomíná.

Na filmovém festivalu také pokřtil knihu o Milošovi Formanovi, která se mu velmi líbí. „Je to nejlepší kniha o filmařích, kterou kdo dal dohromady,“ říká s tím, že ačkoliv Miloše Formana zná od 12 let, tak právě v knize se o něm dozvěděl něco nového.

Čtěte také

Vzpomíná také na dobu, kdy s Milošem Formanem odešli do Spojených států. Tehdy začínali s 250 dolary v kapse, ale díky českým filmům, které dělaly Československu velkou reklamu, je zvaly různé univerzity na přednášky. „Nějak jsme se protloukli,“ říká.

Scénář k novému filmu čte Dustin Hoffman

V Los Angeles se mluví 149 jazyky, a každá skupina lidí má svou hospodu – občas někoho někam pozve s tím, že vyzkouší restauraci, kde ještě nebyl. S Dustinem Hoffmanem ale do restaurace nešel, zato ho náštívil v kanceláři, a to v souvislosti s novým filmem Viagarské vodopády, na kterém pracuje: „Vyprávěl jsem mu příběh, řekl si o scénář, který teď čte.“

Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: prh
Spustit audio