Inspirace před tabulí. Jak se dá učit jinak a čím inspirativní učitelé motivují žáky?

Příroda je nejlepší učebna. Učitelka Kačka bere žáky do přírody co nejčastěji, ti si výuku pochvalují

30. květen 2023

Největší audioportál na českém internetu

Učit se dá i venku, pro děti je tak výuka zajímavější. | Foto: René Volfík, iROZHLAS.cz

Příroda je nejlepší učebna. Učitelka Kačka bere žáky na do přírody co nejčastěji (2. díl z 5)

Brát děti co nejvíce do přírody a učit se podle ní, tím se řídí učitelka Kateřina Čiháková, která se dostala mezi letošní finalisty ceny pro inspirativní pedagogy. Žáky základní školy Světice ve Středočeském kraji hodiny s Kačkou, jak své učitelce říkají, baví. Poslechněte si, co se naučili na cyklovýletě.

Kateřina Čiháková ví, jak žáky deváté třídy zaujmout. Stojí na mokřadní louce u Vojkova nedaleko Říčan u Prahy a ukazuje obrázky vzácných prstnatců májových. Ty tady právě teď kvetou.

Spočítat orchideje a přičichnout k nim

„Před třemi týdny byla tato louka vyhlášena přírodní památkou, tohle je zbyteček, na ostatních loukách dnes stojí obchodní domy. Dříve tu místo domů kvetly kosatce a orchideje,“ říká učitelka.

Kačka, jak jí děti říkají, přidává i historický kontext. Orchideje tady vykvétají díky tomu, že louka není hnojená a dobrovolníci ji pravidelně kosí. Úkolem žáků teď je s pomocí pásma spočítat, kolik rostlin tady letos kvete. Žáci se dopočítali asi stovky.

Čtěte také

Zastávka u orchidejí je součástí tříhodinového cyklovýletu po okolí školy. Na trase byla mimo jiné cyklotrialová dráha, kde jsou dobře vidět horniny. Deváťáci aktivity učitelky oceňují.

„Jsem rád, že nemusíme sedět v lavicích, ale můžeme vyrazit tady po okolí,“ říká žák Matěj a Matteo doplňuje: „Mám rád hodiny s Kačkou. Ona je takové světlo, její výuka je v něčem odlišná.“

Prohlubovat vztah k místu, kde žijeme

Kateřina Čiháková považuje za důležité, aby se se děti učily o místě, kde žijí, a získaly tak k němu díky společným zážitkům hlubší vztah. Přiznává ale, že přípravě na výuku musí často věnovat víc času, než je běžné.

Čtěte také

„Tu trasu jsem si projížděla o víkendu a zjistila jsem, že nejsem zdaleka tak rychlá jako cyklista podle mapy.cz,“ říká Kateřina.

Hned po návratu z kol čekají Kateřinu Čihákovou šesťáci. S těmi vyráží do sadu nedaleko školy poznávat hmyz. Děti dostanou síťky, kterými brouky a komáry chytají a sbírají je do průhledných nádob.

„Těmhle motýlům se říká adély, znáte nějakou Adélu? Motýl je dospělé stadium, které už nevyroste, jediné, co může vyrůst, je housenka, z té se stane kukla...“ vysvětluje dětem učitelka.

Další učitele školí v tom, jak na badatelskou výuku a učení venku. A v Národním pedagogickém institutu se podílí na přípravě reformy vzdělávání na základních školách.

autoři: Eva Mikulka Šelepová , mga