Inspirace před tabulí. Jak se dá učit jinak a čím inspirativní učitelé motivují žáky?

Příroda je nejlepší učebna. Učitelka Kačka bere žáky do přírody co nejčastěji, ti si výuku pochvalují

Brát děti co nejvíce do přírody a učit se podle ní, tím se řídí učitelka Kateřina Čiháková, která se dostala mezi letošní finalisty ceny pro inspirativní pedagogy. Žáky základní školy Světice ve Středočeském kraji hodiny s Kačkou, jak své učitelce říkají, baví. Poslechněte si, co se naučili na cyklovýletě.

Kateřina Čiháková ví, jak žáky deváté třídy zaujmout. Stojí na mokřadní louce u Vojkova nedaleko Říčan u Prahy a ukazuje obrázky vzácných prstnatců májových. Ty tady právě teď kvetou.

Spočítat orchideje a přičichnout k nim

„Před třemi týdny byla tato louka vyhlášena přírodní památkou, tohle je zbyteček, na ostatních loukách dnes stojí obchodní domy. Dříve tu místo domů kvetly kosatce a orchideje,“ říká učitelka.

Kačka, jak jí děti říkají, přidává i historický kontext. Orchideje tady vykvétají díky tomu, že louka není hnojená a dobrovolníci ji pravidelně kosí. Úkolem žáků teď je s pomocí pásma spočítat, kolik rostlin tady letos kvete. Žáci se dopočítali asi stovky.

Čtěte také

Zastávka u orchidejí je součástí tříhodinového cyklovýletu po okolí školy. Na trase byla mimo jiné cyklotrialová dráha, kde jsou dobře vidět horniny. Deváťáci aktivity učitelky oceňují.

„Jsem rád, že nemusíme sedět v lavicích, ale můžeme vyrazit tady po okolí,“ říká žák Matěj a Matteo doplňuje: „Mám rád hodiny s Kačkou. Ona je takové světlo, její výuka je v něčem odlišná.“

Prohlubovat vztah k místu, kde žijeme

Kateřina Čiháková považuje za důležité, aby se se děti učily o místě, kde žijí, a získaly tak k němu díky společným zážitkům hlubší vztah. Přiznává ale, že přípravě na výuku musí často věnovat víc času, než je běžné.

Čtěte také

„Tu trasu jsem si projížděla o víkendu a zjistila jsem, že nejsem zdaleka tak rychlá jako cyklista podle mapy.cz,“ říká Kateřina.

Hned po návratu z kol čekají Kateřinu Čihákovou šesťáci. S těmi vyráží do sadu nedaleko školy poznávat hmyz. Děti dostanou síťky, kterými brouky a komáry chytají a sbírají je do průhledných nádob.

„Těmhle motýlům se říká adély, znáte nějakou Adélu? Motýl je dospělé stadium, které už nevyroste, jediné, co může vyrůst, je housenka, z té se stane kukla...“ vysvětluje dětem učitelka.

Další učitele školí v tom, jak na badatelskou výuku a učení venku. A v Národním pedagogickém institutu se podílí na přípravě reformy vzdělávání na základních školách.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.