Honza Dědek: V devadesátých letech stačilo heslo Václav Havel a na rozhovor kývly světové celebrity
Novinář a moderátor Honza Dědek se naučil řemeslu během studia stavební školy: „Když hodiny rýsujete, posloucháte přitom hudbu a mluvené slovo. Naposlouchal jsem toho tolik, že když jsem začal psát, bylo to o muzice,“ vzpomíná. S rozhovory začal, když mu bylo devatenáct. V čem byla jeho práce před třiceti lety jiná?
Jak reagujete, když vám někdo ve dvaceti tvrdí „jasné pravdy“?
Tak nasadíte mírnou shovívavost. Ale když to má někdo v hlavě srovnanější, ukáže vám jiné pohledy na svět, kterých v padesáti už nejsme schopni. Dělal jsem rozhovor s herečkou Terezou Těžkou o polyamorii – o tom si s padesátiletým člověkem nepopovídáte. V pohledu na svět mladých lidí je leccos poutavého a zajímavého.
Čtěte také
Toužil jste se někdy k nějakému rozhovoru po letech vrátit?
Asi ano. Kdysi jsem měl takovou ideu, že bych zpovídal lidi své generace, se kterými jsem dělal rozhovor v pětadvaceti, ve třiceti, a položil jim stejné otázky v padesáti sedmdesáti letech. Ještě se to nestalo. Ale je pravda, že v pořadu se člověk vrací, stejné lidi tam má opakovaně třeba po pěti deseti letech – a tam určité postupy vidět jsou.
V devadesátých letech bylo možné leccos. Jak na ně vzpomínáte?
Na začátku devadesátých let byl prezidentem Václav Havel a to jméno otevíralo dveře. Rozhodl jsem se jet do Británie a dostal jsem v redakci časopisu Rock & Pop hlavičkový papír, kde stálo: Toto je novinář z hudebního časopisu. Prosím, pomozte mu.
Chodil jsem s tím zadním vchodem, protože jsem neměl peníze na koncerty, a ono to fakt fungovalo. Dokonce i v Manchesteru na koncertě The Cure. Ochranka si napřed klepala na hlavu a já si říkal, že mě vyvedou. Ale nějakým zázrakem se objevil Robert Smith a proběhlo tam heslo Václav Havel a Franz Kafka Prague – a to stačilo.
Zklamal vás naopak někdo?
Strašně mě nebavil rozhovor s Lou Reedem, a to ho mám strašně rád. Nezajímaly ho žádné otázky. Bylo to v době, kdy byl prezident Havel po operaci a Lou Reed se ptal mě, jak se daří panu prezidentovi a co u nás a jestli fungují Plastici... Byl strašně protivný a vyptával se spíš on, což chápu, ale ze strany novináře to nebylo fajn.
Dnes už se rozhovory s celebritami nezískávají takhle snadno...
Mám pocit, že v hudební oblasti to skončilo v těch devadesátých letech. Kapely byly placeny od desky, z každé měly peníze, což dnes nefunguje. Strašně se změnilo PR. Tehdy jste kvůli nové desce musel dávat rozhovor do časopisu nebo televize. Dneska si uděláte video ze studia, dáte ho na Instagram a sleduje vás X milionů lidí. A když poskytnete rozhovor, tak pro Time, Vogue a obrovská média. Nějaké časopisy v Čechách jsou pro světové hvězdy naprostá ztráta času.
S kým Honza Dědek rozhovor udělat nestihl a dnes ho to mrzí? Jak se připravit na rozhovor s člověkem, o němž už víte úplně všechno? A proč už se nechce vrátit ke psaní? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Karel Gott potřeboval publikum. Víme o veřejném odhalování v mládí, vysvětluje publicista Klusák
Jako leitmotiv procházel Karel Gott proměnami času. Jakým způsobem hvězda ukotvovala veřejné mínění? Kdy obstál a co za je třeba být vůči němu kritický?
-
Považuji za zázrak, že jsem prosadil první desku Karla Kryla, říká oceněný hudební publicista Jiří Černý
Hudební publicista Jiří Černý převzal v sobotu svou Cenu Anděl od Michala Prokopa. V rozhovoru vyprávěl, co je jeho největší kariérní úspěch a jak plánuje pokračovat v činnosti po skončení krize.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.