Evropské spotřebitelské centrum

1. červen 2005
Vaše téma

Stále častěji cestujeme do zahraničí a samozřejmě tam také nakupujeme. Leckdy si odtamtud přivezeme i hodnotnější věci, ale ani značkové zboží, zakoupené v cizině, pochopitelně nemusí být bez vady. Pokud u nás nemá servisní opravnu, vzniká problém. Spousta lidí může být v takové situaci dokonce bezradná. Ono už jenom napsat reklamační dopis v cizím jazyce je pro mnohé z nás nepřekonatelná překážka. A právě proto vzniklo Evropské spotřebitelské centrum, aby radilo zákazníkům, kteří nakupují v jiné členské zemi unie. Kdy se na něj můžeme obrátit, tak i o tom jsme mluvili v našich pravidelných rubrikách. Nejdůležitější informace teď zrekapituluje Pavla Dluhoschová.

Pavla Dluhoschová: Tato centra fungují ve všech zemích Evropské unie. To naše se otevřelo veřejnosti před dvěma měsíci v Praze. Pomáhají zorientovat se ve spleti předpisů na ochranu spotřebitele v té které zemi. Dostanete tu informace třeba o podmínkách záruky nebo reklamací. A je dobré se o ně zajímat už předtím, než si nějakou drahou a technicky náročnou věc pořídíte. Proč? Vysvětluje vedoucí pražského centra, Karel Kronovetr.

Karel Kronovetr: Takoví spotřebitelé se nám už objevili v případech nákupu výpočetní technicky a tiskáren. Protože je důležité, jaký inkoust do té tiskárny použije a on už s tímhletím vědomím jede tu tiskárnu nakoupit a nebo ji prostě nekoupí a koupí si, jde mu prostě o to, aby mohl reklamovat, aby mu ta reklamace případná byla uznána, aby ten obchodník neřek, vy jste si koupil špatnej inkoust, já vám tu reklamaci neuznám, třeba, že jo.

Pavla Dluhoschová: Podobně můžete centru adresovat i další velmi specifické dotazy na zboží jakéhokoliv sortimentu. A jak se postupuje v případě, pokud nejste spokojeni s výrobkem, zakoupeným v zahraničí?

Karel Kronovetr: Když se na nás spotřebitel obrátí, většinou už se stížností nějakou, tak předpokládáme, že on už ten první kontakt na toho zahraničního obchodníka udělal a neuspěl. V takovém případě my ho požádáme o to, aby nám dal co nejpřesnější informace o té objednávce, o výrobku, o dodavateli a tyto informace posíláme našemu partnerskému centru do příslušné země, do země toho obchodníka, žádáme o intervenci.

Pavla Dluhoschová: V podstatě tak Evropské spotřebitelské centrum vyřizuje reklamaci za vás a bývá prý dost úspěšné. Obvykle stačí, když obchodníka zkontaktuje.

Karel Kronovetr: Můžu tady uvést už konkrétní úspěchy, řekl bych. Především například při internetovém obchodování, které teďka nabírá, řekl bych, na obrátkách, a kdy nejčastější nedostatek je, že zákazník zboží zaplatí a zboží nepřijde. Takže nám potom stačí, když máme přesnou specifikaci toho případu, požádat to naše partnerské centrum a stalo se nám, že prostě zboží do týdne dostal zákazník, a byl náramně spokojen.

Pavla Dluhoschová: Evropské spotřebitelské centrum za vás i sepíše reklamační dopis v cizím jazyce. A co je důležité, všechny jeho služby jsou zdarma. Najdete je na pražské adrese Třída politických vězňů 20, telefon 224 062 672, případně fax 224 062 314. Využít můžete i mailovou adresu esc@mpo.cz.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: pad
Spustit audio

Více z pořadu