Embargo a cenový strop na export ruské ropy. Moskvě klesne dovoz do Evropy o 90 %
Od pondělí začínají platit dvě evropská opatření na omezení vývozu ruské ropy. Ve státech Evropské unie vstupuje v platnost už dlouho schválený zákaz dovozu suroviny z Ruska po moři. Druhým omezením je teprve minulý týden dohodnutý strop na cenu ropy. Česko, Slovensko a Maďarsko si vyjednaly výjimky a budou moci i dál odebírat ruskou ropu přes ropovod Družba. Z embarga jsou vyjmuté také Bulharsko a Chorvatsko.
Bulharsko argumentovalo tím, že má jedinou rafinerii a ta umí zpracovávat jen ruskou rupu. Chorvatsku byla výjimka udělena na vakuový plynový olej, a to kvůli embargu na další produkty, které začne platit za dva měsíce.
Čtěte také
Česko, Slovensko a Maďarsko svůj nárok na vyjmutí z embarga obhajovaly tím, že kvůli své poloze nemají moc alternativ a jsou na ropovodu Družba silně závislé. Podle premiéra Petra Fialy by se to mělo změnit nejpozději do roku 2025.
Řešením by mělo být plánované rozšíření Transalpinského ropovodu z Rakouska, které umožní navýšení dodávek ropy na požadovaných sedm až osm milionů tun ročně. To by mělo stačit, aby se Česká republika mohla zbavit závislosti na ruské ropě.
Ropovod TAL vede z italského Terstu do Německa a Rakouska. Česká republika je na něj napojená přes produktovod IKL, který začíná v bavorském Vohburgu an der Donau, kde se napojuje na Transalpinský ropovod. Ten je napájen ropou, kterou do přístavu v Terstu přivážejí tankery z celého světa.
Maximálně 60 dolarů za barel
Navzdory výjimkám by evropské embargo mělo snížit dovoz ropy do Evropy o 90 procent. Rusko proto hledá odběratele jinde. Ropu nabízí se slevou, čehož využívá Indie, Čína nebo Turecko. Moskva také doufá, že najde další odbytiště v Asii.
Západní země se dlouhodobě snaží omezit příjmy ruského režimu a připravit jej o zdroje k financování války na Ukrajině. Před invazí na Ukrajinu vyvážela do Evropy asi polovinu své ropy a výpadek těchto příjmů bude pro ruskou státní kasu hodně nepříjemný.
V pátek se navíc velvyslanci zemí EU shodli na parametrech cenového stropu na ruskou ropu převáženou tankery. Evropské firmy od pondělí nesmějí jakkoli spolupracovat na vývozu ruské ropy dražší než 60 dolarů za barel. Znamená to, že ji nebudou přepravovat, ale nemůžou ji ani pojišťovat.
Úmysl zastropovat ceny za ruskou ropu ve stejné výši jako EU ohlásila už také skupina ekonomicky vyspělých zemí G7 a Austrálie. Vzhledem k tomu, že nejdůležitější lodní a pojišťovací firmy sídlí v zemích G7, cenový strop by měl prakticky znemožnit přepravu ruské ropy za vyšší cenu.
Čtěte také
Moc, nebo málo?
Ukrajina by si cenový strop na ruskou ropu přepravovanou po moři představovala ještě výrazně nižší, asi 30 až 40 dolarů za barel, uvedl v reakci na evropské opatření prezident Volodymyr Zelenskyj. Cílem podle něj je, aby Moskva důsledky skutečně pocítila.
Nižší strop než 65 až 70 USD za barel se snaží prosadit Polsko, Estonsko a Litva. Naopak Řecko, Kypr a Malta chtějí strop nastavit na vyšší úrovni.
Severomořská ropa Brent, která je považována za hlavní typ ropy na světových trzích, se nyní prodává za méně než 85 dolarů za barel, v létě se dostala zhruba na 120 USD. Ruská ropa je levnější, aktuálně stojí zhruba 67 dolarů za barel, na jaře to ovšem bylo více než 100 USD za barel.
Související
-
Ruská ropa převážená tankery nebude stát víc než 60 dolarů za barel, shodli se velvyslanci Unie
V rámci dohody skupiny ekonomicky vyspělých zemí G7 se klíčová ruská exportní surovina nebude moci prodávat za více než 1390 Kč za barel. Evropský blok by měl dohodu formálně potvrdit během víkendu.
-
Unie zákazem ruské ropy ukázala, že spolupracuje, říká Fiala. Česko bude mít dočasnou výjimku
Lídři sedmadvacítky se v principu dohodli na částečném zákazu dovozu ruské ropy. Ze zákazu obchodování s produkty vyrobenými z ruské ropy dostane Česko 18měsíční výjimku, řekl Fiala.
-
Státy G7 a Austrálie zastropují ceny ruské rupy, stejně jako Evropská unie. ‚Nepřijmeme to,‘ reaguje Kreml
V pondělí vstupuje v platnost zákaz dovážet po moři ruskou ropu do Evropské unie, strop se tak bude týkat dodávek mířících do jiných zemí.