Eliška Fučíková

21. květen 2011

Málokterá výstava přitahuje takovou pozornost médií jako expozice Rožmberkové – rod českých velmožů a jeho cesta dějinami ve Valdštejnské jízdárně v Praze. Nejen na to, čím je tato výstava vlastně tolik výjimečná, se Václav Žmolík ptal její kurátorky, známé historičky umění Elišky Fučíkové.

Výstava Rožmberkové – rod českých velmožů a jeho cesta dějinami v pražské Valdštejnské jízdárně láká návštěvníky na gotické obrazy, včetně dosud neznámých portrétů Petra Voka, nebo dosud nezveřejněný iluminovaný rukopis z 15. století. Perličkou jsou dopisy Perchty z Rožmberka, která je spjatá s legendou o bílé paní.

„Exponáty vážící se k posledním dvěma Rožmberkům navíc zmizely,“ upozorňuje kurátorka, že za jiných historických podmínek mohla být výstava ještě bohatší. „Po Rožmbercích dědili Švanberkové, kteří byli následně zkonfiskováni – díky tomu, že se přidali na nesprávnou stranu. A po nich přišla potopa, tedy bitva na Bílé hoře.“

Na výstavě se návštěvníci nakonec mohou těšit na více než pět set exponátů. Jak obtížné vlastně bylo shromáždit je na jedno místo? Také na to se Václav Žmolík svého hosta zeptal. Zazněly však i další otázky.

Proč psal Vilém z Rožmberka šifrované zprávy? A na co si ve svých dopisech stěžovala Perchta z Rožmberka, takzvaná bílá paní? I to se od Elišky Fučíkové dozvíte v záznamu celého rozhovoru. Ten si můžete kdykoliv poslechnout v iRadiu.

Záznam celého rozhovoru s Eliškou Fučíkovou a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor: als
Spustit audio