Duel-neduel o požadavcích Federace řidičů tramvají v Praze
Na pondělí chystá Federace řidičů tramvají v Praze půldenní stávku. Ve chvíli, kdy si povídáme ještě není definitivně jasné, jestli ke kolapsu v městské dopravě, tramvaje v hlavním městě totiž denně přepraví přes milion cestujících, skutečně dojde. Protože čas k jednání je do nedělního večera. Teď bychom se ale rádi dobrali k tomu, proč se musela situace tak vyhrotit.
U mikrofonu je personální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy inženýr Jaroslav Ďuriš, dobrý podvečer. Bohužel židle naproti němu zůstává prázdná. Účast slíbil předseda Federace řidičů tramvají Antonín Dub. Bohužel nedostavil se a jeho mobilní telefon je ohluchlý. Pokusme se tedy argumentovat korektně, pamětliví toho, že chybí protiváha, tedy ten pohled z druhé strany. Pane inženýre, vy jste vlastně naposledy jednali včera s odboráři, takže znáte, jak přesně znějí jejich požadavky.
Host (Jaroslav Ďuriš): Ano, jejich požadavky sou dorovnat plat řidiče tramvají, respektive tarifní plat na plat řidiče autobusu.
Moderátor (Vladimír Kroc): Máte pocit, že tyto požadavky Federace řidičů tramvají jsou oprávněné?
Host (Jaroslav Ďuriš): V žádném případě nejsou oprávněné, protože my od února loňského roku máme řadu zápisů, řadu dohod, kde je přesně stanovený postup, jak to bude probíhat a v podstatě až do dvacátého prosince loňského roku jsme všichni toto respektovali. Vyhlášení stávky na pondělí je v podstatě porušením těchto dohod.
Moderátor (Vladimír Kroc): Jenomže do července, pokud vím, měla být hotová studie, která by porovnala právě náročnost práce řidičů tramvají a autobusů. Máme začátek ledna, proč ještě tato studie není hotová?
Host (Jaroslav Ďuriš): Víte, to je asi přesně ten problém, protože v dohodě z jedenáctého února 2002 je zakotvený termín prvního sedmý, jenomže tento termín nebyl dodržen hlavně ze strany odborových organizací, protože v dopravním podniku je jich celkem devět a mezi nimi nebyl jednotný konsensus na zadání textu té studie, čili v podstatě až v závěru července jsme se dohodli na tom, jak vůbec má to zadání vypadat. A v následujících měsících, týdnech začala pracovat firma, která tu studii dělá a můžu říct, že dodržuje všechny termíny stanovené ve smlouvě.
Moderátor (Vladimír Kroc): Není ale ta studie jenom snaha oddalovat řešení problémů, je potřeba skutečně k tomu rozhodnutí nebo případné dohodě o navýšení platů vypracování této studie?
Host (Jaroslav Ďuriš): Právě proto, že ta dohoda nebo dosažení té dohody je velmi složitý proces, právě proto jsme se dohodli, že pověříme nezávislou instituci, která tu studii zpracuje a že jí všichni budeme respektovat. K dokončení té studie v podstatě zbývá několik týdnů a proto si myslím, že vyhlášení stávky v této situaci je naprosto mimo reálný uvažování.
Moderátor (Vladimír Kroc): Federace řidičů tramvají přišla s oznámením té výstražné stávky, jak to označují, tuším třicátého ledna teda chci říci prosince, proč právě v tento den, vysvětlili vám to?
Host (Jaroslav Ďuriš): Ne. Právě na včerejším podvečerním jednání jsme se na to ptali a na tuto otázku nám nebylo odpovězeno, protože dvacátého prosince těsně před Vánocemi, bylo to také v pátek v podvečer , jsme jednali a tam nikdo z Federace řidičů tramvají nesignalizoval, že se může během několika dnů ta situace takto vyhrotit. Toho dvacátého prosince jsme předali další výstup té studie, výstup druhé etapy, který nasvědčuje určité relace mezi profesemi řidič tramvaje a řidič autobusu a možná, že to je důvod, proč Federace řidičů tramvají takto razantně vystupuje v posledních dnech.
Moderátor (Vladimír Kroc): Rozumím tomu správně, že ta studie, jak vy říkáte, ta druhá etapa studie, že spíš mluví o tom, nebo že vlastně vyznívá v neprospěch řidičů tramvají?
Host (Jaroslav Ďuriš): Rozhodně asi jim nedává natolik za pravdu, jak očekávali.
Moderátor (Vladimír Kroc): Federace argumentuje mimo jiné tím, že v Evropské unii takové rozdíly v platech nejsou, je to opravdu celá Unie nebo jenom jednotlivé státy, jako Německo nebo Francie, které byly udávány jako příklad?
Host (Jaroslav Ďuriš): Samozřejmě je to velmi široký problém a dá se najít řada příkladů, ale já bych uvedl konkrétní příklad z Berlína, který známe velmi dobře a tam sou rozdíly mezi těmito profesemi řidič tramvaje, řidič autobusu i strojvedoucí metra, i když tam mají samozřejmě zase řadu dalších jiných problémů, například tam mají rozdílnou pracovní dobu mezi pracovníky, kteří pocházejí z bývalého Východu a pracovníky, kteří pocházejí z bývalého Západu, čili ani tam není ta situace jednoznačná a jednoduchá a rozhodně i tam existují rozdíly v platech těchto profesí.
Moderátor (Vladimír Kroc): Je pravdou, že průměrný měsíční plat tramvajáka v Praze je pokud mám správné informace sedmnáct tisíc dvě stě dvacet devět korun, autobusáci mají přibližně o osmnáct set víc, proč se , to by mě zajímalo, chtěl sem se na to právě Antonína Duba zeptat, ale bohužel se nedostavil, proč se nesrovnávají třeba s řidiči metra, tam je průměr dvacet tři tisíce šest set šedesát šest korun?
Host (Jaroslav Ďuriš): No ty čísla jsou správné, sou to údaje za první pololetí letošního roku a samozřejmě na to taky není jednoduchá odpověď, ale v podstatě se dá říct, že řidič autobusu je pro ně asi nejbližší srovnatelná úroveň, protože strojvedoucí metra má přeci jenom jiné kvalifikační předpoklady a jiné podmínky pracovní, protože provozovat dopravu pod zemí je určitě mnohem komplikovanější, než na povrchu.
Moderátor (Vladimír Kroc): Můžu se zeptat na váš osobní dojem, když odhlédneme od té studie, která má být vypracována ke konci ledna, myslíte si, že je práce řidičů tramvaje a autobusu srovnatelná nebo že sou v ní rozdíly, že sou tam jiné předpoklady nebo kvalifikační požadavky?
Host (Jaroslav Ďuriš): Samozřejmě, je do značné míry srovnatelná, ale rozhodně to neznamená, že platy řidičů autobusů a řidičů tramvají musí být naprosto shodné. Samozřejmě ten rozdíl, který ste uváděl a který tam v dnešní době je, je daný určitým historickým vývojem, určitými dohodami, které se v průběhu minulých let plnily a všichni nebo vedení podniku i ostatní odborové organizace, kromě Federace řidičů tramvají to tak respektuje.
Moderátor (Vladimír Kroc): Máte dojem, že práce řidičů tramvají v Praze je dostatečně finančně oceněna?
Host (Jaroslav Ďuriš): Není na to jednoduchá odpověď. Samozřejmě srovnáte-li to například s platem jaký se dnes , jaká je úroveň například ve školství, tak sou v podstatě přeplaceni. Je to v podstatě nadhodnoceno, ale rozhodně nechci, nechci tvrdit, že je to dostatečná úroveň. Je to úroveň, která je možná a která je historicky dosažená.
Moderátor (Vladimír Kroc): Jaké sou kvalifikační předpoklady pro to, aby mohl uchazeč řídit tramvaj?
Host (Jaroslav Ďuriš): Pro pozici řidiče tramvaje v podstatě stačí základní vzdělání a absolvování řádově asi dvouměsíčního kurzu.
Moderátor (Vladimír Kroc): Federace mluví o výstražné stávce, napadá mě, pokud má být opravdu výstražná, proč nezvolili jiný den, dejme tomu sobotu, protože musíme si uvědomit, že je pondělí, po školních prázdninách, oprávněně vzbuzuje dojem, že si Federace cestující bere jako rukojmí, opět by to byla otázka na druhou stranu, jenom připomíná, že duelant se nedostavil.
Host (Jaroslav Ďuriš): Těžko, těžko odpovědět, ale my si také myslíme, že není šťastné používat veřejnost jako rukojmí, protože jedná se o interní problémy dopravního podniku, velmi složité, velmi komplikované, kde se nedá to řešení najít během několika dnů a už vůbec ne pod takovým to nátlakem.
Moderátor (Vladimír Kroc): Je ještě šance, že by tedy ta hrozba stávky se přece jenom zažehnala, bohužel už se počítá vlastně jenom na hodiny, spíš než na dny.
Host (Jaroslav Ďuriš): Samozřejmě ta šance je vždycky až do poslední hodiny. Těch jednání v posledních dnech bylo několik a zítra, v neděli, je další, pravděpodobně už poslední jednání a to bude za účasti pana primátora a i dalších zástupců města, čili to už je opravdu ta poslední šance.
Moderátor (Vladimír Kroc): Federace, o které je řeč, sdružuje jen asi třetinu řidičů, máte informace o tom, zda se připojí i ostatní nebo jakým způsobem budou postupovat ti, kteří třeba nejsou nějak odborově vázáni?
Host (Jaroslav Ďuriš): Samozřejmě, toto je poměrně nejasný problém, protože sou i další řidiči, kteří chtějí podpořit Federaci řidičů tramvají, ač nejsou jejími členy, nicméně máme signály o tom, že je poměrně velká část řidičů, kteří naopak nesouhlasí s jejími požadavky, čili je velmi složité určit, kdo je na jaké straně.
Moderátor (Vladimír Kroc): Jak budete postupovat v případě, že k té tříkrálové stávce skutečně dojde, budete ji chápat jako legitimní? Já jenom připomenu, že obdobná stávka v Olomouci v březnu 1997 tedy nebyla soudem uznána jako zákonná.
Host (Jaroslav Ďuriš): Samozřejmě o legitimnosti či nelegitimnosti stávky může rozhodnout jedině soud, nikdo jiný, ale náš názor a tak , jak to potvrzují naše právní rozbory hovoří o tom, že ta stávka není legitimní, protože náš právní řád upravuje stávku pouze ve spojitosti s kolektivním vyjednáváním a i sama Federace řidičů tramvají konstatuje, že toto není ten případ.
Moderátor (Vladimír Kroc): Pokud tedy ke stávce opravdu dojde, jak bude dopravní podnik řešit situaci, nějakou náhradní autobusovou dopravou, je to ve vašich silách?
Host (Jaroslav Ďuriš): Samozřejmě, uděláme maximum nejen v přípravě na eventuelní nahražení stávkujících řidičů tramvají, ale i jak sem hovořil o tom, abychom tu stávku vůbec odvrátili, můžu říct, že celý odštěpný závod autobusy, ať už vedení tohoto závodu nebo jeho odborové organizace a zaměstnanci jasně deklarovali, že udělají maximum pro to, aby stávkující řidiče tramvají nahradili.
Moderátor (Vladimír Kroc): Tak to byl dnešní zkrácený Duel Radiožurnálu, tedy měl to být Duel jak už sem předeslal v úvodu , předseda Federace řidičů tramvají Antonín Dub přes svůj slib nepřišel. Tedy naším hostem byl dnes ředitel Dopravního podniku, respektive personální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Jaroslav Ďuriš. Děkuji za váš čas, na shledanou.
Host (Jaroslav Ďuriš): Taky děkuji, na shledanou.
Moderátor (Vladimír Kroc): Příjemný poslech dalších pořadů Českého rozhlasu jedna Radiožurnálu přeje Vladimír Kroc.
Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.