Dobrý nápad je k nezaplacení. Celá Evropa si chce dát finské NATO pivo
Už od loňského května zvoní Petterimu Vättinenovi téměř neustále telefon nebo pípají emaily. O jeho pivo je totiž celosvětový zájem, a to nejen kvůli obsahu plechovek, ale taky kvůli jejich přebalu. Pivovar Olaf ve finské Savonlinně totiž loni v květnu přišel s nápadem udělat takzvané NATO pivo. Jméno tehdy vybrali jako podporu a oslavu finského vstupu do Severoatlantické aliance.
Zaparkoval jsem před malým nákupním centrem. Právě tady je prý pivovar Olaf, ale zatím to tak moc nevypadá. Vidím jen obchod s potravinami, s nábytkem… Pak ale o můj nos zavadí nezaměnitelná vůně sladu, která potvrzuje, že jdu dobře. Procházet cestou do pivovaru obchodním centrem, to jsem ale tedy ještě nezažil.
„Kluci dneska pivo vaří, proto je tu spíš ticho,“ vítá mě Petteri Vättinen, ředitel pivovaru a autor doslova milionového nápadu na NATO pivo, které tu právě jeho kolegové připravují.
„Víme, že se ho prodá hodně. Těchhle pět tanků je teď plných, ale už teď víme, že to nebude stačit. Až mě mrzí, že nemáme víc výrobních kapacit,“ usmívá se Petteri.
Reklama za miliony
Celý nápad s pivem NATO přitom byl opravdu jednoduchý. „Je to taková slovní hříčka. OTAN je francouzská zkratka NATO a ve finštině to znamená Dávám si‘. Takže to je Dávám si pivo‘,“ vysvětluje Petteri Vättinen.
Název rozhodně zaujal. Kvůli chytrému přebalu si jej objednávají lidé z celého světa a Petterimu pravidelně volají novináři.
„Jen na internetu se objevili asi 4 tisíce různých zmínek. Jen ten prostor v médiích má podle odhadů hodnotu 68 milionů eur. Úplně šílené! To se stane jednou za život,“ stále ještě nechápe úspěch svého nápadu ředitel pivovaru.
„Olafe, vypusť leopardy“
Že pivo fermentuje se nedá před mikrofonem utajit – syčí to tady pořádně, jak se z tanků uvolňuje oxid uhličitý. „Ještě potřebuje pár dní, trochu se uhladí a vyčistí,“ komentuje Petteri Vättinen. „Chmel, který na tohle pivo používáme, se jmenuje Sitra – jen tenhle chmel, americký...“
V plechovce tak zákazník dostane světlé svrchně kvašené pivo, takzvaný ale. „Musí to být lehké pivo, snadno pitelné,“ dodává šéf pivovaru. NATO pivo totiž má být podle něj přístupné pro všechny.
Kromě NATO piva má pivovar Olaf také IPA pivo Leopard s heslem „Olafe, vypusť leopardy“, které vyzývalo německého kancléře k povolení exportu tanků na Ukrajinu. A Ukrajině pivovar pomáhá i jinak. Kolik peněz a kam posílá, ale říct nesmí, protože by to mohla být ve Finsku nepovolená reklama na alkoholické výrobky.