Do školy na kole, o přestávce ping-pong. K pohybu lze děti vést, i když škola nemá tělocvičnu, radí školní inspektor
Fyzická kondice dětí v Česku je podprůměrná a až čtvrtina českých dětí trpí obezitou. Alarmující jsou i výsledky testování tělesné zdatnosti žáků z roku 2023, kdy přes polovina dětí dosáhla podprůměrných výsledků. Ministerstvo školství proto představilo plán, jak přimět děti k většímu pohybu. Co nabízí koncept Aktivní školy? „Chceme dětem umožnit pohyb i mimo hodiny tělocviku a přispět tak ke zlepšení jejich kondice i duševního zdraví,“ říká školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Dvě až tři hodiny tělocviku týdně na základní škole situaci nespasí. Jak by se měla změnit tělesná výchova na školách?
Tělesná výchova by se měla proměnit tím směrem, že žáci budou mít více příležitostí seznámit se s širokou paletou sportovních disciplín, které by pak mohli rozvíjet podle svého zájmu dál. Příkladem mohou být olympijské hry, kde byly představeny desítky sportů, které ale možná některé děti viděly poprvé. Právě tělesná výchova může být ochutnávkou toho, čemu by se mohly v budoucnu dál věnovat.
Čtěte také
Samá tělesná výchova ale rozvoj pohybových aktivit a tělesnou zdatnost žáků úplně nezajistí. Proto je velmi důležité, aby se v průběhu celého školního dne nabízely i krátkodobé sportovní možnosti, tedy aby se žáci mohli proběhnout nebo aby mohli dělat jinou aktivitu než jen sedět v lavici.
Záležet ale bude zřejmě i na tom, jak je škola vybavena, zda má tělocvičnu. Jak toto budete řešit?
Z našich šetření se ukázalo, že podmínky jsou důležitou, ale ne nezbytnou podmínkou. Máme celou řadu škol, které svoji tělocvičnu nemají, a přesto umějí najít alternativní přístupy pro to, aby podporovali své žáky v pohybových aktivitách. Nemusíme tedy čekat na to, až postavíme nové tělocvičny, můžeme hledat i jiné způsoby, jak děti pohybově rozvíjet.
Zaměřit bychom se chtěli i na kvalifikovanost pedagogů
Podstatná je ale kvalifikovanost pedagogů. Problém je, že dnes máme polovinu učitelů neaprobovaných, což se samozřejmě nepříznivě projevuje i ve tělesné výchovy.
Jak si tedy představit pohybové aktivity mimo hodiny tělesné výchovy?
Může to být podpora jiného příchodu do školy, než je jen využití městské hromadné dopravy. Tam, kde je to možné, mohou děti přijít pěšky nebo přijet na kole či koloběžce. V městských centrech je to samozřejmě obtížnější.
Čtěte také
Další možností je to, co se odehrává o přestávkách. Žáci by si mohli vybírat neorganizované pohybové aktivity, aby nemuseli sedět v lavici a čekat, až zazvoní na další hodinu. Dále ne každá všeobecně vzdělávací hodina musí probíhat ve třídě. Je celá řada témat v různých předmětech, které je možné realizovat mimo třídu. Různé pohybové aktivity ale mohou v rámci zájmového vzdělávání nabízet i školní družiny a školní kluby.
Jak chcete motivovat školy, aby se ke konceptu aktivní školy připojily?
Snažíme se jim ukázat, že školy, které se tomu věnují, zaznamenaly velmi pozitivní přínos jak pro žáky, tak také pro učitele. Pohybové aktivity vytvářejí daleko příznivější prostředí ve škole, pozitivně ovlivňují vztahy mezi žáky a příznivý dopad mají i na duševní zdraví žáků, což je teď velké téma.
Jak motivovat děti, pro které není přirozené sportovat nebo nejsou hvězdami sportovních týmů?
Přesně o tyto děti nám jde. O absolutní většinu. Chceme jim nabízet různé možnosti, různou paletu pohybových aktivit, aby si samy mohly vybírat a seznámit se s nimi. Pro řadu dětí a žáků je škola jedinou příležitostí, jak se se sportem setkat, a to i z objektivních důvodů, které souvisejí s kvalitou jejich rodinného zázemí.
Myslí koncept i na děti, které nejsou normálně pohybově aktivní?
Důležitou součástí je i zaměření na děti a žáky, které mají zdravotní problémy a jsou částečně uvolněny z běžných hodin tělesné výchovy. Chceme jim nabízet takové pohybové aktivity, které reflektují její hendikep nebo nebo omezení.
Související
-
Sportem ku zdraví? Dopady covidu jsou alarmující, upozorňuje místopředseda olympijského výboru
Konference na podporu sportování mládeže v regionech, konaná při příležitosti Olympiády dětí a mládeže, bude usilovat o spolupráci ministerstev školství a zdravotnictví
-
Více než čtvrtina českých dětí má nadváhu. Zdravému životnímu stylu je i jejich rodiče může naučit kurz
„Spousta rodičů je hodně vytížená a stravovací návyky jsou špatné v celé rodině. Změny nemůžou být moc velké. Měly by být postupné a udržitelné,“ říká lektorka.
-
15 procent populace má hendikep. Ke sportu musíme děti motivovat, říká předseda paralympioniků
Na Olympiádě dětí a mládeže pořádané v těchto dnech soutěží i sportovci s vadami zraku. Jaké možnosti se jim otevírají? V čem jim pomůže nový projekt pro zrakově postižené?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.