Dali hlavy dohromady a vymysleli lodní výtah. Dnes je turistickou atrakcí

Největší audioportál na českém internetu

Konstruktéři nepočítali s vysokým obsahem soli v řece a s kyselostí vody v kanálu | Foto: Jiří Hošek

Andertonská zdviž u severoanglického Manchesteru zvládá jen 15 metrů mezi dvěma vodními toky, je to ale nejstarší funkční zařízení svého druhu na světě vůbec.

Máte rádi neobvyklé výtahy? To by se vám mohla líbit Andertonská lodní zdviž u severoanglického Manchesteru. Mezi dvěma vodními toky sice nepřekonává žádnou rekordní výšku, je to ale nejstarší funkční zařízení svého druhu na světě vůbec.

Před nástupem na loď nebylo rozhodně na škodu nahlédnout do místní interaktivní expozice. Tam se dozvíte, že hlavní pohnutkou pro výstavbu lodního výtahu byla snaha usnadnit dopravu soli, která se v kraji masově těžila, do liverpoolského přístavu. 15metrový výškový rozdíl mezi řekou Weaver a kanálem Trent a Mersey překonávali místní šikulové při překládce soli dlouho s pomocí obřích skluzavek.

  • Andertonská zdviž u severoanglického Manchesteru zvládá jen 15 metrů mezi dvěma vodními toky, je to ale nejstarší funkční zařízení svého druhu na světě
    vůbec.
    " style="">
    Andertonská zdviž u severoanglického Manchesteru zvládá jen 15 metrů mezi dvěma vodními toky, je to ale nejstarší funkční zařízení svého druhu na světě
    vůbec.
    " style="">
    Andertonská zdviž u severoanglického Manchesteru zvládá jen 15 metrů mezi dvěma vodními toky, je to ale nejstarší funkční zařízení svého druhu na světě
    vůbec.
0:00
/
3:32

„Anderton nebyl první lodní výtah na světě, ale byl to celosvětově první funkční hydraulický výtah. Starší zdviže na kanálu Great Western v hrabství Somerset byly miniaturní. Jimi používaná loď by se sem k nám vešla šestkrát,“ říká průvodce unikátním výtahem a současně kormidelník naší výletní lodi Kevin.

„V 70. letech 19. století dali hlavy dohromady pánové Clark a Williams a vymysleli tenhle lodní výtah. Ten měl původně dvě komory, a pracoval na principu hydraulického pístového zdvihu opatřeného parním motorem. Stavba trvala dva roky a zdviž se otevřela roku 1875. Tehdy trvalo stoupání, respektive klesání vždy dvou a dvou lodí půl hodiny. Dneska je to pět minut,“ přibližuje.

Čtěte také

S tímhle konstruktéři nepočítali…

Jenže konstruktéři nepočítali s vysokým obsahem soli v řece a s kyselostí vody v kanálu. I když se o zdviž provozovatelé vzorně starali, hydraulický systém přesto neuchránili před korozí ani poté, co začali používat destilovanou vodu. Na počátku 20. století prošel Andertonský lodní výtah zásadní proměnou, když dostal elektrický pohon a soustavu kladek s protizávažími.

Máte rádi neobvyklé výtahy? To by se vám mohla líbit Andertonská lodní zdviž u severoanglického Manchesteru

Díky penězům z loterijního fondu a štědrým dárcům se unikátní zdviž podařilo v roce 2002 zrestaurovat a chráněné památce vrátit původní hydraulický systém. Vyhledávaná turistická atrakce zůstává jedním ze dvou funkčních lodních výtahů ve Velké Británii.

autor: Jiří Hošek