Chceme rodičům a učitelům ukázat, co všechno mohou s dětmi dělat, říká ředitel Maker Faire Prague
Příští víkend, 22. – 23. června 2019, proběhne v Praze druhý ročník festivalu Maker Faire Prague. Jeho spoluzakladatelem a programovým ředitelem je vědec, popularizátor hravé vědy a učitel Jiří Zemánek. Co znamená maker? Pro koho je určen festival? A za co získal Fulbright-Masarykovo stipendium? Ptala se Patricie Strouhalová.
Jaký je rozdíl mezi „makerem“ a domácím kutilem? „Zatímco dřív lidi vyráběli, protože něco nebylo dostupné, teď je jejich motivace v tom, že chtějí tvořit a něco vyrábět nebo upravovat,“ myslí si Jiří Zemánek. Rozdíl vidí také v možnostech současného propojeného světa: „Dřív byli kutilové schovaní po chatách a garážích, dnes je jednodušší se spojovat a sdílet nápady. Nechat se inspirovat nebo si stáhnout materiály.“
Daniel Stach: Pro popularizaci vědy nechybí prostor, ale vědci nechtějí se svými myšlenkami ven
Daniel Stach je jednou z hlavních tváří zpravodajské stanice ČT24 a ve svých relacích Hyde Park Civilizace a Věda 24 se věnuje primárně výzkumu. „U nás je problém přesvědčit vědce, aby chtěli vědu popularizovat,“ říká.
Do studia přišel spolu s robotem Ottíkem, ke kterému se dostal právě díky možnostem současné doby. Jeho autor, Camilo Parra Palacio, dal k dispozici otevřený koncept, podle něhož si robota Otto může postavit každý. I tento mladý vědec bude hostem letošního festivalu Maker Faire Prague, jehož je Jiří Zemánek kreativním ředitelem.
Centrálním tématem festivalu je lidská tvořivost. „Spousta lidí si pod kutilem představí Receptář Přemka Podlahy a domácí vylepšování. My jsme zatím nenašli český ekvivalent slova maker, asi tvůrce. Máme mezi nimi spoustu umělců, třeba Evu Nečasovou, která tvoří krásná světla, snové objekty. Nebo výborné skláře, Michal Zahradník třeba dělá funkční stroje ze skla,“ vyjmenovává.
„Byli bychom rádi, kdyby byl festival zaměřený na vzdělávání, u nás pořád trochu zanedbané. Třeba tím, aby rodiče a učitele inspiroval v tom, co mohou s dětmi dělat,“ říká Jiří Zemánek. On sám dostal Fulbright-Masarykovo stipendium. Pojede bádat do elitní školy MIT (Massachusetts Institute of Technology), kde studoval třeba Howard Wolowitz ze seriálu Big Bang Theory.
Zaujal výzkumem, který se týkal distribuované manipulace, zvláštního způsobu pohybování s věcmi. „Zjednodušeně chci zkusit rozpohybovat spoustu věcí najednou. Budeme tam deset měsíců a nadto chceme trochu cestovat. Moc se těším na změnu. Ačkoli se mám dobře, těším se na nové impulsy,“ uzavírá Jiří Zemánek.
Čím zaujal zpěvačku Shakiru? K čemu je dobrá prokrastinace? A jak by se podle něj mělo učit? Poslechněte si celý rozhovor.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
EXPO se Česku dále prodražuje. Teď už jde o 120 milionů korun navíc, ministerstvo chce kontrolu
-
Zmizení anglických princů roku 1483 dodnes nemá jasné vysvětlení. ‚Princové přežili,‘ tvrdí Langleyová
-
‚Moji lidé tuhle výhru chtěli‘. Ukrajinec Usyk porazil Duboise a je absolutním mistrem světa v těžké váze
-
Maďarský klášter bojuje s brouky. Ohrožené jsou desetitisíce vzácných historických knih