Budoucnost patří vodíku? Českem projíždí první vodíkový vlak, cestující by mohl vozit už za pár let

31. květen 2022

České koleje v minulých dnech brázdil vodíkový vlak. Zatím sice jen při předváděcích jízdách, v ostrém provozu by se ale mohl objevit už v následujících letech. Prohlédnout si soupravu mohli zájemci i na královéhradeckém hlavním nádraží.

Na první pohled běžná moderní elektrická vlaková jednotka. Na ten druhý si ale zvídavý cestující všimne, že vlaku chybí pantograf – sběrač proudu. Místo toho je na střeše celá vodíková technologie.

Nádrže, palivový článek, exotermní reakce. Přes membránu vzniká elektřina,“ vysvětluje princip využití vodíku generální ředitel výrobce vlaků ALSTOM Daniel Kurucz.

Elektřina pak proudí do elektromotorů u dvou hnacích náprav. Přebytečná energie se ukládá do baterií uložených pod sedačkami cestujících. Hlavní výhodou pro pasažéry – kromě dnes už standardního komfortu – je tichá jízda. „Neslyšíte spalovací motor ani šustění o dráty.“

Čtěte také

Provoz je také ekologicky přívětivý, protože zpracováním vodíku nevznikají žádné emise. „Jediným odpadem je voda, která je i pitelná. Vodou se splachuje záchod,“ popisuje Kurucz.

Předváděcí jízdy

Vodíkové vlaky by mohly v budoucnu nahradit současné dieselové soupravy. Výzkumný ústav železniční vytipoval 16 tratí, na kterých analyzuje ekonomickou a ekologickou výhodnost oproti jiným technologiím. Jde například o trať z Prahy do Liberce nebo z Pardubic do Trutnova.

Máme 50 % tratí bez elektrifikace, tam je všude tato jednotka vhodná,“ vysvětluje mluvčí Českých drah Michal Krapinec.

V rámci předváděcích jízd vlak ujel skoro 2,5 tisíce kilometrů a doplňovat palivo musel z mobilní čerpací stanice. K zahájení komerčního provozu je nutné vybudovat infrastrukturu přímo ve stanicích. První vlaky na vodík by se po českých kolejích mohly prohánět zhruba za pět let.

autoři: Jakub Vik , als
Spustit audio

Související