Biosložky v palivech: Jan Macek vysvětluje rozdíl první versus druhé generace biopaliv

Řepka lemuje cyklostezku v polích mezi Pardubicemi a Kunětickou horou
Řepka lemuje cyklostezku v polích mezi Pardubicemi a Kunětickou horou

Vláda bude jednat o možnosti zrušit povinnost přimíchávat do benzínu a nafty biopaliva. S návrhem přišli pirátští poslanci: podle nich má dosavadní praxe negativní vliv na životní prostředí. Biopaliva první generace se u nás vyrábí hlavně z řepky, jejímž největším producentem je Agrofert. Jan Macek, odborník na spalovací motory z Centra vozidel udržitelné mobility na ČVUT, vysvětluje jejich vliv na životní prostředí.

Ekologové návrh vítají. Tato tzv. biopaliva první generace by měly nahradit efektivnější způsoby získávání energie. Biopaliva druhé generace se vyrábí z biologických zbytků, jenže těch na trhu nedostatek. Výrobci a prodejci pohonných hmot by tak nynější paliva vyrobená z rostlin míchali dál, aby splnili vytyčené omezení emisí CO2 do roku 2020.

Chcete zachránit planetu? Netankujte biopaliva, radí experti

Řepka olejka

Jezdíte autem na naftu a chcete pomoci přírodě? Tankujte palivo bez biosložky. Právě takový (a nutno podotknout, že dost překvapivý) vzkaz mají pro řidiče aktivisté z Koalice proti palmovému oleji. Tvrdí, že současný evropský model podpory biopaliv je ve svých ekologických dopadech horší než tradiční zpracování ropy. A vůbec nejhorší je prý spalování palmového oleje, ve kterém je Evropská unie, kvůli své dotační politice, smutným přeborníkem.

Biolíh s ohledem na regulaci zážehových motorů nemá vliv na výkon, dokonce ho může zvyšovat, protože umožňuje efektivnější spalování. Metylester z řepkového oleje má trochu nižší výhřevnost, takže snížení výkonu je nepatrné. Pořád ale má vyšší výhřevnost na litr než benzín.

Jan Macek v rozhovoru s Jiřím Chumem vyvrátil tvrzení, že bionafta zemědělcům ucpává motory: „Když někdo použije neupravený řepkový olej, snadno dosáhne tvorby sloučenin, které motor ucpávají. Pokud se bavíme o palivech, hovoříme o metylesteru řepkového oleje, který je daleko stabilnější.“

Ohledně snižování emisí skleníkových plynů pak prý mezi politiky i ekology panuje zmatek. „Co se týče emisí skleníkových plynů přímo z motorů, paliva druhé generace působí úplně stejně jako paliva první generace: biolíh nebo metylester mastných kyselin. Problém je v tom, že musíme hodnotit vliv alternativních paliv od primárního zdroje. Mám obavu, že když budeme počítat objektivně, zjistíme, že paliva druhé generace jsou na tom dokonce o něco hůře,“ uvádí věci na pravou míru.