Bezpečnostní pásy

31. červenec 2003
Vaše téma

Řada zbytečných těžkých zranění nebo dokonce úmrtí při dopravních nehodách by vůbec nemusela být, kdyby cestující používali tzv. zádržné systémy. Tedy hlavně autosedačky pro děti a bezpečnostní pásy. A právě o zádržných systémech mluvíme během dnešního vysílání. Bezpečnostní pásy má dnes téměř každý osobní automobil, a to většinou na všech pěti sedadlech. Jak jejich používání upravuje zákon, to zjišťoval Aleš Heřmánek.

Vybavit osobní vůz bezpečnostními pásy pro všechna sedadla mají výrobci za povinnost už řadu let. Ovšem stále ještě u nás jezdí po silnicích auta, která pásy mít nemusí. Záleží na tom, kdy byla vyrobena a pak pro ně platí tehdejší předpis.

Stanislav Huml: To auto, když bylo uváděno do provozu, bezpečnostní pásy mít nemuselo. Takže to je opravdu o stáří. Jsou z zejména ty starší škodovky, u nás v Čechách, na zadních sedadlech bez bezpečnostních pásů poměrně časté.

Říká šéf Středočeské dopravní policie Stanislav Huml a zdůrazňuje, že cestující, který sedí na sedadle vybaveném bezpečnostním pásem, se musí vždycky připoutat.

Stanislav Huml: Od platnosti 361 jsme v podstatě všichni povinni používat bezpečnostní pásy, včetně policie, včetně celého integrovaného záchranného systému a takové ty výjimky jako byly dříve prostě dneska nejsou.

Přesto některé zákon povoluje. Připoutat se nemusí jen řidič, který s autem couvá a ani při běžné výcvikové jízdě učitel autoškoly. Pak už zbývají jenom lidé, kterým lékař napíše potvrzení, že kvůli svému zdravotnímu stavu nemohou pásy používat. Ani to, že máte auto zároveň vybavené airbagem vás povinnosti připoutat se nezbavuje.

Stanislav Huml: Dokonce bych řekl naopak, protože pokud máte airbag před sebou a nepoužijete bezpečnostní pás, tak ten airbag je schopen Vás až zabít. Protože tělo jde proti tomu airbagu a airbeg jde proti hlavě a může se stát, že se Vám díky tomu použití aibagu zlomí vaz.

Bezpečnostní pásy jsou většinou tříbodové. Na zadním prostředním sedadle se obvykle používá dvoubodový pás. Právě jím mohou být připoutány i děti menší 150-ti centimetrů, tříbodovým ne.

Stanislav Huml: Aby se v podstatě zamezilo tomu, že se dítě uškrtí. Když si představíte výšku dítěte, které sedí na sedačce a připoutá se běžným bezpečnostním pásem, tím tříbodovým, tak ten bezpečnostní pás přesně křižuje krk.

Proto děti mladší dvanácti let a menší než 150 centimetrů musí, pokud se mají připoutat tříbodovým pásem, sedět na speciálním polštářku. A rozhodující pro jeho použití je výška dítěte nikoli jeho věk. Za to, že použije bezpečnostní pás je zodpovědný každý cestující v autě.

Stanislav Huml: Pokud je mladší patnácti let, tak samozřejmě řidič a každopádně doporučuji řidiči, aby každého z těch cestujících upozornil na to, že tam je bezpečnostní pás a že se má připoutat.

Za to, že nejste připoutáni můžete dostat až tisícikorunovou pokutu na místě, ve správním řízení až dva tisíce. To ale zdaleka není nejhorší následek toho, že bezpečnostní pás nepoužijete.

Stanislav Huml: U bezpečnostních pásů se bavíme o tom, že když už k nehodě dojde tak se sníží následek. Nejsmutnější je, když běžná banální nehoda skončí smrtí. Takovou chybou, která v podstatě je předvídatelná a která je v lidské moci aby se nestala.

autor: alh