Antonín Procházka: Chci být tím prvním, kdo pozná, že něco dělám špatně

22. leden 2013
Antonín Procházka, divadelní dramatik, režisér a herec

Moderování je adrenalin. I to v rozhovoru s Lucií Výbornou tvrdí herec, dramatik a režisér Antonín Procházka, který má za sebou včerejší vyhlašování nominací na divadelní Ceny Thálie. „Přímý přenos je nezvratný. I kdyby mi praskly kalhoty, musím večer domoderovat,“ uvažuje Antonín Procházka. Jak však zároveň dodává, hrůzu před vstupem na jeviště necítí – ani jako moderátor, ani jako herec.

„Má práce znamená být na jevišti a mluvit k lidem. Trému proto nemívám,“ rozvádí svou úvahu Antonín Procházka. „Trému cítím jen tehdy, kdy se pokouším o něco, co není mou parketou. Jednou jsem kupříkladu měl na jevišti hrát na housle. Můj učitel mě tenkrát nabádal: Říkej si zaklínací větu ‚Těším se na svůj výkon!‘,“ usmívá se dramatik, herec a režisér s tím, že toto jednoduché zaklínadlo skutečně funguje.

23. března Antonín Procházka už po osmé ve svém životě odmoderuje předávání divadelních Cen Thálie. Jak přiznává, paradoxně nejjednodušší pro něj bylo, když v této roli vystoupil úplně poprvé. Myslel si totiž, že to je i naposled. „Bylo půl desáté a mně se ulevilo: Sláva, už nikdy!“ směje se.

Své účinkování v roli moderátora však bere s nadhledem. „Ať to děláte, jak to děláte, kritika stejně vždy napíše, že je to blbě,“ podotýká. „Nenechávám se tím ovlivňovat, píšu dál a doufám, že já budu tím prvním, kdo pozná, že to dělám špatně. Pak předám štafetu dál.“

Antonín Procházka během rozhovoru

Uvádění slavnostního večera, na němž se předávají ocenění za nejlepší divadelní počiny uplynulého roku, přitom rozhodně není nic jednoduchého. „Když sledujeme předávání podobných cen v zámoří, celý večer vypadá jinak. Hlediště vytváří moderátorovi rovnocenné publikum – diváci hrají s ním. To u nás je to jiné,“ upozorňuje Antonín Procházka.

Jaké pocity zažívá při pohledu do lhostejných tváří v publiku? Také na to se jej Lucie Výborná zeptala. Padly však i další dotazy. Proč se v Divadle pod Palmovkou vrátil ke Goldoniho klasice Sluha dvou pánů? Jak podle něj funguje usazení známého děje do 60. let v Anglii? A jakou roli v celém představení hraje moderní hudba?

Záznam celého rozhovoru s Antonínem Procházkou a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.