Alternativní tresty, obecně prospěšné práce
Co jsou to vůbec obecně prospěšné práce? Podle letáku, který dostanete na policejní stanici, je to alternativní trest, který může soud uložit v rozsahu 50 - 400 hodin. A to za trestný čin, na který zákon stanoví trest odnětí svobody maximálně 5 let. Jakmile je trest vykonán, hledí se na pachatele jakoby nebyl odsouzen a provede se výmaz z rejstříku trestů. Alternativní tresty má na starosti Probační a mediační služba.
Probační a mediační služba u nás funguje pět let, pobočky má ve všech soudních okresech. Jejím úkolem je zajišťovat, organizovat, kontrolovat a připravovat všechno, co má něco společného s alternativními tresty. Probační úředníci se věnují jak pachatelům, tak obětem trestných činů. Také pracují na ochraně společnosti tím, že třeba zapojují místní komunitu do řešení kriminality ve smyslu prevence, snaží o uplatňování práva na vyjednávání. Jde jim to celkem dobře a jako důkaz snad postačí to, že Česká republika je dávána ostatním postkomunistickým zemím za vzor. Problém je však v ukládání alternativ. Je pravda, že soudci je dávají v hojném počtu, to je v pořádku, ale nesprávným lidem. Dnes je důležité nezajímat se o to kolik, ale jak jsou tyto tresty vykonávány.
Štern: Tím se musíme zabývat do budoucna, uplatňování alternativních trestů by mělo být v příštích letech více koordinované, lépe promyšlené, aby tento druh trestu zcela plnil svůj účel. Účel alternativ je to, aby nejen vedly k povinnostem, motivaci k plnění závazků pachatelem trestného činu, ale také zohledňovaly situaci obětí trestných činů, přispívaly k ochraně komunity tam, kde jsou vykonávány a realizovány.
Podle ředitele Probační a mediační služby Pavla Šterna se musí zlepšit spolupráce mezi všemi justičními složkami. Co je zajímavé, trest obecně prospěšných prací je nejčastěji ukládaným trestem vůbec. Ovšem často bez klíčových informací, jak o pachateli, tak o oběti. A tento trest je také druhým nejpřísnějším po odnětí svobody.
Štern: V praxi to vedlo k tomu, že trest je velmi často ukládán například recividistům, lidem, kteří opakovaně páchají trestnou činnost, bez součinnosti s probační službou, aby například zajistila motivaci, povinnosti a závazky pachatele. Máme statisticky doloženo, že 45 procent uložených trestů obecně prospěšných prací nejsou vykonávány a v drtivé většině končí přeměnou na trest nepodmíněného vězení. Tak se stalo, že v roce 2003 se počet vězňů nejprve výrazně snížil a pak opět zvýšil. To je nutné změnit. Způsobuje to také problémy v obcích, kde mají pachatelé tresty vykonávat, jsou s tím nepříjemnosti a přitom by stačila větší spolupráce.
Na druhou stranu je potřeba doplnit, že v těch zbylých 55procentech, kdy byl trest vykonaný, pachatelé zrestaurovali školku, uklidili skládku, vyčistili potok nebo vytvořili webové stránky. Takže obecně prospěšné práce jsou skutečně prospěšné.