Abyste udělali dobrý rozhovor, musíte umět naslouchat, říká oceněná moderátorka Marie Bastlová

Víte, jak udělat skutečně dobrý rozhovor? Musíte umět naslouchat, shrnuje Marie Bastlová, moderátorka Dvaceti minut Radiožurnálu. „Když posloucháte odpovědi, můžete si všimnout, že vám někdo na otázku neodpoví nebo že se z ní vytáčí,“ vysvětluje zkušená novinářka.

Marie Bastlová dnes patří mezi nejvýraznější novinářské osobnosti Česka. Přestože kdysi začínala jako sportovní redaktorka, od roku 2007 je jejím hlavním tématem politika: nejprve v Lidových novinách, pak v Hospodářských novinách a od roku 2016 v Českém rozhlase.

Poslanecká sněmovna, vláda, restaurace na Malé Straně, kavárny, hospody… To jsou pro mě svým způsobem srdeční záležitosti,“ neskrývá Marie Bastlová.

„Jde o místa, kde se odehrává hlavní politika téhle země, a zároveň o místa, kde jsem strávila mnoho hodin, kde jsem se doslechla mnoho sólokaprů a kde jsem viděla mnoho lobbistů, jak se zadními vrátky plíží za premiéry a za ministry,“ vzpomíná.

Její novinářskou práci oceňují nejen posluchači, ale i odborníci. Nedávno například získala za pořad Dvacet minut Radiožurnálu Novinářskou cenu v kategorii audiovizuální žurnalistiky.

Boj proti dezinformacím

Kromě rozhlasu se ale dnes věnuje také osvětě. „Poměrně dlouho se účastním projektu, který organizuje Člověk v tísni, jsou to Týdny mediálního vzdělávání,“ popisuje Marie Bastlová.

Čtěte také

„Objíždíme školy, mluvíme o tom, jak zprávy vznikají, jak pracujeme s informacemi, jak je ověřujeme. Dodnes existuje obrovské procento lidí, kteří věří dezinformacím, třeba i mezi vědci a lékaři!“ zdůrazňuje.

Po práci za přáteli

Volný čas, to jsou pro ni především její přátelé. „Bydlíme ve velmi příjemné části Žižkova, máme tam kolem sebe spoustu známých a kamarádů, se kterými si rádi zajdeme na skleničku. Trávíme spolu poměrně hodně času a to je pro mě během týdne cenný relax,“ uzavírá Marie Bastlová.

Chat s moderátorkou

Momentálně už nelze pokládat další dotazy. Chat probíhal 4. 12. 2019 od 10.00 do 11.00.

Jan

Vážená paní Bastlová, vážím si Vaší práce ve Dvaceti minutách Radiožurnálu a děkuji Vám za ní. Prosím, vytrvejte v pečlivé práci. Velmi si cením toho, že často třicáté na svých otázkách, ačkoli se host snaží nenápadně přesunout diskusi jinam. Je důležité, aby to byl skutečně moderátor, kdo rozhovor vede, a není možné, aby host měnil témata diskuze, jak se mu to zlíbí. Abych jen nechválil, ale také poskytl nějakou zpětnou vazbu, přiznám se, že mi občas přijde, že ve snaze dostat z hosta jasnou odpověď mu trochu podsouváte nějakou myšlenku. Pokud host z nějakého jasného řekne, že (zatím) neví, není rozhodnut, chce se poradit, můžete na něj trochu zatlačit, můžete chtít vysvětlení, ale nenutil bych jej do jasného přijetí nebo odmítnutí nějaké téže nenutil. Hosta to buď přiměje říct něco, o čem není přesvědčen, nebo neustále se vykrucovat. Rozhovor pak nepůsobí zcela vyváženě. Je to ale jen můj názor a drobnost, kterou nezaznamenávám příliš často. Velmi se mi Váš pořad líbí, zejména pak díky tomu, že opravdu dokážete udržet linku rozhovoru a ptát se na důležité otázky. Děkuji Vám a držím palce do další práce! Pokud to není v rozporu s nějakým novinářským kodexem, dokážete mi prosím říct, kteří přibližně současní politici Vám přišli jako dobří partneři k diskuzi a se kterými se Vám naopak vedl rozhovor velmi těžko? Samozřejmě bez ohledu na nějaké osobní preference, jedná se mi o ryze profesionální zkušenost. Setkala jste se pracovně s nějakým hostem, kterého jste toužila poznat i soukromě? A můžete případně alespoň naznačit? Děkuji Vám!

Marie Bastlová10:17

Dobrý den, Jane, díky moc za vaši zprávu, pochvalu, ale i kritickou zpětnou vazbu. Samozřejmě máte pravdu, že zdaleka ne všechny rozhovory jsou vydařené. Já když si je někdy přehrávám, tak k sobě mám tolik kritických připomínek, jako nikdo, to mi věřte. Ale snažím se, tak snad to někam povede :) Snažím se tady odpovídat co nejkonkrétněji, ale jména politiků, nezlobte se, nenapíšu. Oni by si to přečetli a pak by z toho těžili :) Děkuji Vám, Marie ... A děkuji Vám všem za otázky a zájem o moji práci. Doufám, že zůstanete Českému rozhlasu věrni a budete s námi co nejspokojenější. Snažíme se :)Krásný advent, Marie Bastlová

Marie Holčíková

Dobrý večer. Chtěla bych Vám poděkovat za Vaši práci. S politiky umíte jednat opravdu dobře, klobouk dolů. Chtěla bych se zeptat na jednu věc. Zajímalo by mě s kým se Vám rozhovor vedl dobře, kdo opravdu odpovídal na Vaše otázky a o kom jste dopředu věděla, že ať se ho zeptáte na cokoliv vůbec Vám neodpoví a vřdy se bude snažit stočit rozhovor na jiné téma. Děkuji. Přeji Vám mnoho úspěchů ve Vaší práci, krásné prožití Vánoc a v Novém roce hodně zdraví, štěstí a úspěchů, ať už v rodinném životě nebo v práci.

Marie Bastlová10:13

Dobrý den, Marie, moc Vám děkuji za velmi milou zprávu a podporu. Kdo opravdu odpovídal? No mezi politiky je takových málo, konkrétně a věcně skvěle ale odpovídají často experti, někdy bývalí diplomaté. A kdo se vytáčí - většinou ti, kteří mají špatné svědomí. Mimochodem, velmi často se mi vytáčí politici vládní koalice, když mají hájit slevy na jízdné v rozpočtu. Ve výtahu mi pak vysvětlují, že s tím ve skutečnosti nesouhlasí, ale veřejně to říci nemohou. A takových příkladů je celá řada. Ještě jednou děkuji a hodně štěstí a krásné Vánoce i Vám. Marie

Roman Bumba

Nemám snad žádný dotaz,ale jste výborná moderátorka,kterou opravdu rád poslouchám v pořadu "Dvacet minut Radiožurnálu".Ano, dezinformace se bohužel nevyhýbají ani vědcům ani lékařům ani jiným vzdělaným.Také mě to zaráží.Mně však určitě nehrozí,jsem také lékař.S Vámi bych si skleničku určitě dal. Děkuji Vám za Váš pořad a za Vaše skvělé moderování.Zdraví Roman Bumba

Marie Bastlová10:07

Dobrý den, Romane. Díky moc za velmi milou zprávu a podporu. To mě vždycky dodá energii. A lékaři a dezinformace - to je samozřejmě zkratka, paušalizace a zároveň varování, že i vzdělaní lidí mohou snadno "naletět", když vypnou pozornost. A napište, na skleničku můžem zajít :) Marie

Tomáš Svoboda

Koho zvete a stále nepřichází? Jsou tací a pokud ano, jak svou nechuť odpovídat na Vaše otázky zdůvodňují?

Marie Bastlová10:03

Dobrý den, Tomáši, těch je celá dlouhá řada. Třeba už tři roky zvu na rozhovor Martina Nejdelého, poradce prezidenta Miloše Zemana, a dodnes mi ani neodpověděl. Rok a půl marně zvu Vratislava Mynáře, marně ale zvu také třeba Jaroslava Faltýnka. Ale je jich mnoho a mnoho... Někteří se vymlouvají, většina ale ani nedopoví. A navíc - třeba už si dávno zablokovali mé číslo a pozvánky jim ani nechodí :) Marie

Jirka Pitlík

Koho byste chtěla mít ve 20 minutách? Je nějaký dream host či hostka na Vašem to do listu?

Marie Bastlová10:05

Donalda Trumpa, toho bych si přála. Nebo prezidenta Putina. Angelu Merkel. A pak třeba fotbalové bosse. A pak spoustu hostů, co běžně chodí, jen bych si přála, aby jednou přišli a odpovídali pravdu, nemlžili, neuhýbali dotazům - to je takový můj sen. Marie

Martin Kyselovič - Teplice

Dobrý den, ještě jeden dotaz. Jsou mezi politiky i galantní muži, kteří se po skončení pořadu např. dokáží omluvit za nepřiměřenou reakci, nebo Vám přinesou květinu? :-)

Marie Bastlová10:01

Dobrý den, květinu mi ještě nikdo z politiků nepřinesl, ale galantní někdy jsou. Galantní k ženám byl třeba Jiří Paroubek, skutečně, vždycky velmi zdvořilý, byť ve veřejné debatě tak dodnes nepůsobí. Ale galantních a slušných mužů je v politice hodně. Marie

Martin Kyselovič

Dobrý den, rád poslouchám pořad 20 minut radiožurnálu ať už jste tam Vy nebo kolega. Neslyšel jsem všechny rozhovory, ale pamatuji si, že např. pan Filip (předseda KSČM) "vyhrožoval", že ze studia odejde. Stalo se někdy, že host opravdu odešel?

Marie Bastlová09:59

Dobrý den, Martine. Díky za Vaši podporu pro naše rozhovory, nejen zde, ale i na sociálních sítích. Mně ze studia ještě nikdo neodešel. Ale je spousta těch, kteří už znova nepřišli :) Jinak pan Filip skutečně vyhrožoval odchodem, vtipné přitom bylo, že byl v samoobslužném studiu v Českých Budějovicích. Nemusel tedy vyhrožovat, stačilo odejít, jenže to se politikům ve finále přece jen také nechce. Marie

Jiří Sládeček

Paní, proč jste tak neobjektivní, tendenční? Proč štvete proti vládní koalici, proč kladete tak blbé otázky, proč jste tak jízlivá? Máte nějaké školení, že jste všichni z ČR stejní? Proč nehledáte pravdu? Jste koupená?

Marie Bastlová09:57

Dobrý den, Jiří. Vezmu to postupně - snažím se být maximálně objektivní a netendenční. Nikoho neštvu proti vládní koalici, jen se ptám. Proč jsou mé otázky blbé - mrzí mě, že ten dojem máte, naštěstí jsou i tací, kteří mé otázky hodnotí opačně :) proč jsem jízlivá, někdy jsem, máte pravdu, mrzí mě, pokud vám to vadí. Školení - mám jen na bezpečnost práce, požární a řidičák. Pravdu hledám neustále. Koupená nejsem. Díky a hezký den, Marie

Zdeněk

Co je podle Vás terorismus? Co považujete za hlavní příčiny terorismu? Děkuji za odpovědi.

Marie Bastlová09:53

Dobrý den, Zdeňku, tohle není dotaz do krátkého webového chatu. A nevymlouvám se, jen není prostor na odpověď. Napište mi mail na marie.bastlova@rozhlas.cz a můžeme to prodebatovat. Marie

Vladislav

Co je podle Vás účinnou prevencí válek? Jaká politika podle Vás zajišťuje mír?

Marie Bastlová09:54

Dobrý den, Vladislave, mrzí mě to, ale je to stejné jako s předchozí otázkou... to tady nevyřešíme. Napište mi mail na marie.bastlova@rozhlas.cz a můžeme to prodebatovat. Marie

David

Co říkáte vyjádřením Pavla Novotného z ODS (starosta Řeporyjí) v ruské televizi?

Marie Bastlová09:52

Dobrý den, Davide, vidím to jako cílenou a chytře dělanou provokativní show, chvílemi mě baví, něco je na mě moc, většinou nevím, co si o tom myslet. Se zájmem sleduji debatu na toto téma. Ale přesněji nevím - neměla jsem pana Novotného ještě ve studiu. Marie

KS

S velkým respektem sleduji Vaši práci ve 20 minutách. Jak probíhá příprava na jedno vysílání? Děláte si jí sama a nebo někdo spolupracuje? Jak velký je tým připravující 20 minut?

Marie Bastlová09:49

Dobrý den, moc děkuji, to je od Vás velmi milé. Příprava je trochu kontinuální v tom, že neustále čtu aktuální zprávy, komentáře, analýzy a tak. A pak speciální, před konkrétní rozhovorem. Snažím se toho co nejvíce načíst a naposlouchat, mám naštěstí celkem dobrou paměť, a pak jdu na otázky. Přípravu dělám sama, stejně jako rešerše, pak se ale o hostovi bavíme s editorem Petrem Dudkem. Někdy předem vymýšlíme odpovědi hosta a připravuje na ně další reakce a argumenty... Vysílání chystám já, editor Petr Dudek a pomáhá nám produkční Jana Vondráčková. Druhým moderátorem je Tomáš Pancíř, kterého tu budete mít příští týden. Marie PS: ještě jednou díky :)

Jiřina

Pěkný den, zajímá mě, jakou literaturu čtete? Kteří spisovatelé - spisovatelky jsou Vaši oblíbení?

Marie Bastlová09:46

Dobrý den, Jiřino, nemám na čtení tolik času, kolik bych chtěla, ale Kundera, Hrabal, Petra Soukupová, Umberto Eco...Marie

Alice

Paní Bastlová, co pro Vás osobně znamená novinářská cena, kterou jste obdržela? Proč jste se ve své práci zaměřila na politiku?

Marie Bastlová09:45

Dobrý den, Alice, měla jsem z novinářské ceny vážně radost. I proto, že před tím jsem na ni byla už šestkrát nominovaná a vždycky odešla z finále s prázdnou. Já myslím, že i kolegové mi ji po těch letech už přáli :) A politika - nevím, baví mě, vždycky mě bavila. Je to velmi dynamické a často předem neodhadnutelné. Marie

Standa Jadrný, Vsetín

Co si myslíte o teorii, že lidé v politice a obecně úspěšní lidé musí být trochu psychopati? Není vám někdy z české politiky ouzko??

Marie Bastlová09:40

Dobrý den, Stando, nevím a vlastně si to nemyslím. Já politikům obecně fandím, protože někdo tuto zemi přece spravovat musí, jít do politiky vyžaduje odvahu, jsem pro to, aby se lidé co nejvíce zajímali o dění kolem sebe a zapojovali se do veřejného života. Ale samozřejmě politika je svérázná, takže řadu lidí dříve či později změní. A úzko mi někdy je, to nebudu popírat. Marie

Martina

Dobrý den, v úvodním článku o Vás je uvedeno, že i mezi vědci a lékaři jsou tací, kteří věří dezinformacím. O jakou dezinformaci konkrétně jde? Děkuji za odpověď a přeji krásný den.

Marie Bastlová09:43

Dobrý den, Romane, konkrétně Vám to teď nedokážu říct, vychází to ze studií o dezinformacích. Je to založeno na tom, že lékaři, vědci si často zakládají na svých znalostech v oboru, věnují se převážně jim a na ostatní věci se soustředí jen povrchně, čtou zběžně. Čtou titulky. Příliš spoléhají na věděckou odbornost, která jim ale politickou dezinformaci odhalit nepomůže. Snad je to takto stručně srozumitelné. Marie

David Mařík, Praha

Máte tip na dobrý film, knihu či album? Co si pustí Marie Bastlová doma?

Marie Bastlová09:38

Dobrý den, Davide. Na čtení se raději ani neptejte, čtu pořád jen o politice. Filmy, to už je lepší. Sleduju seriály, teď třeba Faudu, nedávno jsem dosledovala Peaky Blinders, Money Heist...seriálů mám v rukávu celkem dost. A album - naposledy teď v pátek jsem byla na Parov Stelar. Marie

Alena Kohoutková, Jihlava

Chodíte volit? Jak dělat vyváženého a objektivního novináře, když má člověk nějaký politický názor?

Marie Bastlová09:35

Dobrý den, ano, volit chodím. A objektivní či vyvážený přístup mi to, myslím, nijak nenarušuje. Rozhoduji se na poslední chvíli a málokdy volím stejně. Marie

Marián Hanzlík

Prý školíte mladé studenty. Máte přehled nebo odhad, kolik procent lidí ve skutečnosti vývoj této země ani její politika nezajímá? Staří naladí Ordinaci nebo Ulici a mladí jdou hrát hry nebo koukají na YouTube, ale moc lidí kolem sebe, které zajímá politika neregistruji.

Marie Bastlová09:33

Dobrý den, vážený Mariáne, neřekla bych, že školím - no spíš chodím na debaty a vyprávím ve školách o práci novináře a médiích. Politika je, pravda, příliš nezajímá, vlastně ji sleduje jen velmi málo studentů středních škol. Ze začátku jsem se divila a teď už jsem zvyklá. Ale je to pochopitelné, věřím, že je začne veřejné dění zajímat později. Většinou mě ale nejvíc udiví, jak málo studentů čte či sleduje zprávy, že nemají přehled o zpravodajské scéně a velmi špatně rozlišují média, která pracují podle etických kodexů a mají přísné editory, od médií, která lžou, manipulují, vymýšlí si. Ale vždycky říkám, že první rada je u čtení přemýšlet. Marie

Michal Nešťastný, Pardubice

Kdo byl vaším nejtěžším hostem ve smyslu ho rozpovídat? Stává se vůbec, že je politik málomluvný? A jak vypadá vaše příprava na vysílání?

Marie Bastlová09:27

Dobrý den, Michale. Nejtěžší hosté jsou ti chytří, dobře připravení a pak také politici, kteří jsou hodně zkušení, protřelí a jsou už v podstatě na všechny otázky zvyklí. Ty je těžké překvapit, ale někdy se to také podaří. A složité je pro mě tedy také, pokud přijde do studia odborník, ekolog, přírodovědec, nebo zkrátka vědec - jsem totiž pak nervózní z toho, jak málo času mám k nastudování jeho oboru a materie. Málomluvný politik se stává - mimochodem, je to celkem úspěšná taktika, jak vykolejovat moderátora při rozhovoru. Zaskočit jednoslovnou odpovědí :) A příprava - většinou na ni mám maximálně den času, někdy méně. Otevřu si k tomu desítky, spíše stovky článků, zákonů, podkladů a pak jsem nervózní, že je nestíhám všechny přečíst. A pak jdu na otázky... Marie

Eva Vojtková

Provedl vám někdy některý z hostů nějakou šílenost nebo legrácku, kterou by narušil vysílání?

Marie Bastlová09:29

Dobrý den, Evo. To jsem provedla spíš já, pana Víta Rakušana z hnutí STAN jsem jednou ve sněmovním studiu v živém rozhovoru polila velkou sklenicí ledové vody. Byl statečný, vůbec to na sobě nedal znát. A to byl chudák ve Dvaceti minutách poprvé ... Marie

Petra Vojtková, Náchod

Dobré dopoledne, chovají se politici jinak, když v studiu zhasnou světla a ohluchnou mikrofony?

Marie Bastlová09:23

Dobrý den, Petro, jak kteří. Někteří dál pokračují, jako by "červená" ani nezhasla, někteří pronáší věty typu: "vždyť to byla jen hra, co patří k naší práci". A někteří urputně dál vysvětlují svůj pohled na věc a některých se po zhasnutí "červené" trochu bojím a čekám, kdy do studia vejdou kolegové z newsroomu, aby mě zachránili. Většinou je první zachránce můj editor Petr Dudek. Díky, Petře! Marie

Lucie Rosníková, Klatovy

Jak si uchováváte svůj klid, když politici jen neustále mlží a uhýbají? Lze si od nich udržovat odstup?

Marie Bastlová09:20

Dobrý den, Lucie, díky i Vám za otázku. Mě baví sledovat, jak se hosté snaží vykroutit z otázky. Vždycky si říkám: Oni si snad myslí, že jsem nevšimla, že neodpověděli! :) A jen se s úsměvem ptám znovu a znovu. A odstup - ano, ten si snažím držet důsledně, respektive věřím, že mám s politiky v drtivé většině korektní a profesionální vztah, jaký by mezi novinářem a politikem měl být. I když jsou i tací, kteří mě stěží zdraví :) Marie

Tadeáš Březina, Oslavany

Dobrý den, jakou reportáž nebo téma ze své pracovní minulosti byste označila jako "sólokapra"? Hezký den přeji.

Marie Bastlová09:16

Dobrý den, pane Březino. No - sólokapr úplně nevím, přece jen dnes jsou média hodně propojená a témata si přebírají a dále posouvají. Ale za sebe jsem celkem pyšná za skvělý projekt Konta X, kterým jsme ještě v Hospodářských novinách s kolegy Radkem Kedroněm a Vojtěchem Blažkem v roce 2009 a 2010 mapovali zneužívání poslaneckých náhrad. Pak text, ve kterém se nám bývalý europoslanec Miroslav Poche přiznal, že skrytě financuje ČSSD. Pyšná jsem byla na sérii textů o financování předvolební kampaně ČSSD v roce 2010, kdy se nám podařilo donutit tehdejšího volebního manažera strany Jaroslava Tvrdíka k přiznání, že kampaň dotoval 90% slevami na kampaň mediální magnát Jaroslav Soukup... texty o tunelování hazardních stamilionů, které měly jít na veřejně prospěšné účely... Těch témat, na která ráda vzpomínám, je celá řada, jen mě teď trochu děsí z jakého politického pravěku jsou :) Marie

Jiřina Watzková

Pani Bastlova, dnes jsem poslouchala Vás rozhovor s ředitelem zahraničního odboru prezidentské kanceláře panem Jindrakem. Bohužel jsem z Vás nabyla pocit jednostrannosti a neprofesionalniho přístupu. Jak je možné, že právě na Radiožurnálu je moderátor pořadu tak názorově jednostranně zaměřen ? Myslíte si, že nejste podjata ? Rozhovor by byl mnohem přínosnější, kdyby jste skutečně více naslouchala než prezentovala své názory. Bylo to útočné, negativní - je mi to líto.

Marie Bastlová09:10

Dobrý den, vážená paní Watzková. I Vám děkuji za otázku. V pořadu Dvacet minut Radiožurnálu jsem jako moderátor oponentem svého hosta. Snažím se takto oponovat každému hostovi, zejména jsou-li tito hosté z politiky či veřejné správy nebo jsou z jiného důvodu v pozici, kdy se mají zodpovídat veřejnosti. Je mým úkolem pozorně poslouchat odpovědi, ptát se znovu, pokud host neodpověděl, nenechat hosta z otázek uhýbat. Mrzí mě, pokud Vám v tomto případě styl rozhovoru "neseděl", pan Jindrák byl u mě již několikrát, věděl, do čeho jde. Snad to příště bude lepší, věřím, že nás budete poslouchat dál. Marie

Henrich Lustig

Jaký je plat šéfa v org.Člověk v tísni?

Marie Bastlová09:05

Dobrý den, všechny přítomné i budoucí čtenáře zdravím a děkuji za štědrý přísun otázek :)A teď k Vaší otázce, pane Henrichu Lustigu, děkuji za ni. Jaký je plat šéfa Člověka v tísni, tedy Šimona Pánka, z hlavy nevím. Hledala bych buď na stránkách Člověka v tísni, nebo bych se Šimona Pánka zeptala :)

autor: Alžběta Švarcová

Související