Zájem o cestování letadly roste

23. prosinec 2003
Trendy

Letecké společnost se jen pomalu vzpamatovávají z krize, do které se dostaly po 11. září 2001. Na začátku letošního roku ji ještě prohloubily obavy z cestování kvůli nemoci SARS a válka v Iráku. Nicméně poslední čísla už ukazují, že se zájem o cestování letadlem zvyšuje. Podrobnosti přidává Jaroslav Skalický.

Rakouská letecká společnost Austrian Airlines očekává za letošek provozní zisk 15 milionů eur díky návratu pasažérů a opatřením ke snížení nákladů, do kterých patřilo i omezení letů. Aerolinky pak podle Jarmily Ročkové z pražské kanceláře společnosti začala upevňovat svou pozici na trhu.

Jarmila Ročková: Austrian Airlines Group se soustředila hlavně na trhy střední a východní Evropy. Našim zákazníkům jsme nabídli atraktivní tarify a bonusové programy pro takzvané lety ?Východ-západ, Západ-východ" v~rámci Evropy s~přestupním místem ve Vídni. Velice úspěšný je náš současný projekt, tak zvaný Redticket, neboli červená letenka. Čím dříve si zákazník bude rezervovat let po Evropě, tím nižší cenu zaplatí za letenku.

Také německá Lufthansa hlásí optimistická čísla. V listopadu se přeprava osob meziročně zvýšila o 7 % . Jedná se o výsledek úsporných opatření, přijatých hned po 11. září 2001. Lufthansa přestala rozšiřovat řady svých zaměstnanců. Nepropouštěla, ale ani nevytvářela nová místa, jako tomu bylo před tím. Společnost snižovala náklady, na palubách letadel například ušetřila jednoho stevarda. Lufthansa také financovala ze 40 % výstavbu nového terminálu na letišti v Mnichově, díky čemuž může nyní plánovat kapacity a trasy na základě potřeb trhu, nikoliv podle možností letiště. ČSA se s krizí vypořádaly velmi rychle, a tak podle mluvčí společnosti Marcely Pickové mohou stále plánovat další rozmach.

Marcela Picková: My jsme nikdy nepoužili slovo redukce, ba naopak. My jsme rozšiřovali jak letadlovou flotilu, jenom tento rok jsme dali do flotily další čtyři letadla, ale rozšiřovali jsme také leteckou mapu. Touto cestou hodláme jít i v~příštím roce. Velkou zelenou pro naši společnost samozřejmě bude květen příštího roku, kdy vstupuje česká republika do Evropské unie a my to bereme jako obrovskou příležitost pro expanzi na trhu. Chtěli bychom ČSA posílit tak, že se z~národního dopravce stane panregionální dopravce, to znamená že konečně bychom mohli začít vypravovat lety i z~jiných evropských letišť, než jen z~Prahy.

Nejvíce krize postihla americké aerolinky. A jak připomíná naše spolupracovnice ve USA Eva Lizcová, ty, které přežily, stále zápasí o svou existenci.

Eva Lizcová: Létá méně lidí a proto se snížil počet letů. Letenky výrazně podražily, neboť zvýšená bezpečnost na letištích stojí hodně peněz. Poslední novinkou jsou scannery. Na konci letošního roku tak budou na všech hlavních letištích fungovat systémy, které snímají otisky prstů a fotografují nově příchozí do země. Americké aerolinky se teď snaží získat zpět své klienty a snižují ceny. To ale vede k~tomu, že servis v~letadle je velmi omezený, na palubě letadla už se nenabízí jídlo, pouze pití a alkohol je za poplatek. Dokonce i sluchátka pro sledování filmů stojí pět dolarů.

autor: jas
Spustit audio

Více z pořadu