Začalo to touhou přeletět železnou oponu do Rakouska. Slováci představují létající automobil

20. duben 2017
03238791.jpeg

Slovenští konstruktéři představí nejnovější model Aeromobilu. Jedinečné létající auto bude mít premiéru na výstavě v Monaku. Mělo by jít o první komerčně dostupný typ tohoto nezvyklého dopravního prostředku. Nápad se zrodil v Bratislavě ještě za totality.

Začalo to prý touhou přeletět hranice zužované komunistickým režimem na západ do Rakouska, a pak taky ideálem o tom, zkonstruovat speciální technologický prostředek.

Štefana Kleina ani Juraje Vaculíka myšlenka s přibývajícími roky nepustila, a tak si své sny začali plnit. První model představili v roce 2014.


Pokusy o zkonstruování funkčního prototypu létajícího automobilu začaly již ve 20. letech 20. století. Americký průmyslník Henry Ford, který vyráběl levná auta a zavedl pásovou výrobu, již v roce 1928 testoval prototyp létajícího auta Sky Flivver, testovací pilot však bohužel zemřel. V roce 1940 Ford prohlásil, že kombinace auta a letadla může působit jako vtip, ale je v budoucnosti reálná. Prototyp létajícího vozidla zkonstruovala v hangáru na bývalé vrtulníkové základně v Přerově také česká společnost Nirvana Systems.

Autor myšlenky Klein ale z projektu odešel pro rozdílné představy o rozvoji firmy. Vaculík v něm ale pokračuje dál a nejnovější model bude představovat potenciálním kupcům a investorům.

Stroj musí splňovat náročná mezinárodní pravidla jak pro létání, tak pro jízdu po silnici. Už v minulosti se museli jeho autoři zabývat hlavně ochrannou známkou, jak před třemi lety vysvětloval Vaculík.

Prostředek je letadlem i silničním vozidlem a cestovat by se jím mělo dát hlavně do oblastí se špatnou nebo neexistující infrastrukturou.

O pohon aeromobilu se stará čtyřválcový letecký motor Rotax 912, dolet by měl mít 700 kilometrů. Prototyp se téměř před dvěma lety, v květnu 2015, zřítil na letišti v Nitře na západě Slovenska. Stroj, který se dostal do vývrtky, pilotoval právě Štefan Klein, který na myšlence auta schopného vzlétnout pracuje déle než čtvrt století. Ačkoli spadl z výšky více než 200 metrů, utrpěl jen lehká zranění, protože se mu ještě ve vzduchu podařilo aktivovat padák a ztlumit tak náraz.

Slovenští konstruktéři nejsou na světě jediní, kteří se vývojem létajícího auta na zabývají, můžou se ale stát prvními, kteří vynález dostanou do prodeje.

  • Reportáž