Za kolaps na dálnici D1 může jednoznačně stát, říká Zbyněk Stanjura

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) na dálnici D1
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) na dálnici D1

Pokud by dálnice D1 byla v prosinci v normálním stavu, tak by k žádnému kolapsu nemuselo dojít. Takový je názor předsedy poslaneckého klubu ODS Zbyňka Stanjury, podle kterého došlo v tomto případě k selhání na straně státu.

„Část viny je na ministru, ministerstvu dopravy, a také na Ředitelství silnic a dálnic,“ říká Stanjura s tím, že kalamitní situace může vzniknout kdykoliv, v případě dálnice D1 ale přispělo to, že nebyly ukončeny práce na opravách a byl zpožděný harmonogram.

„Dálnice na to nebyla připravená fyzicky, jakmile napadl kalamitní sníh, tak vznikl velký problém a mnoho řidičů uvízlo v pasti,“ vysvětluje.

Dálnice podle něj nebyla dostatečně průjezdná a reakce státu byla pomalá – měl včas zastavit dálnici, aby se do pasti nedostali další řidiči a autobusy s dětmi.

Policie by měla řidiče kamionů více trestat

Ředitelství silnic a dálnic ale argumentuje, že jedním z důvodů kalamity bylo chování řidičů kamionů, podle některých poslanců by bylo dokonce správné zakázat jejich jízdu v levém pruhu.

„Kromě zákazu to musí také někdo vymáhat, existují dlouhé úseky minimálně na D1, kde kamiony nesmí do levého pruhu, ale přesto tam jezdí,“ upozorňuje, že policie by měla více trestat, než aby se měnily zákony.

Kdo může za to, že dálnice D1 není za šest let dokončená? A měl by ministr dopravy Dan Ťok odstoupit?