Vzdušní andělé. Letecká záchranná služba slaví 35 let

„S brýlemi pro noční vidění můžeme přistát téměř kdekoliv.“ Pilotovi na noční službě asistují i lékaři

Letecké záchranné služby v Česku udělaly za 35 let fungování neuvěřitelný pokrok. Posádky dnes mají vrtulníky vybavené moderními technologiemi. Od roku 1987 se změnilo také to, že dnes více než polovina základen funguje v nepřetržitém provozu. Posádky tak můžou k pacientům vzlétnout i v hluboké tmě. O tom, jak takové lety vypadají, je dnešní díl seriálu Vzdušní andělé, tentokrát z ostravského heliportu.

„Takže brýle funkční, pozice jedna i pozice dva svítí,“ nastavuje si zdravotnický záchranář Petr Havrlant brýle pro noční vidění. Na heliportu na jihu Ostravy se stmívá a začíná 12hodinová noční služba.

Brýle pro noční vidění připomínají malý černý dalekohled. „Vypadají jako dva kaleidoskopy,“ upřesňuje Petr Havrlant: „Pokud jste v nějakém neosvětleném prostoru v lese nebo mimo silnici, tak drobné překážky, které potřebujeme vidět pro samotné přistání, byste bez těch brýlí nespatřili.“

Kdykoli do ostré akce

Aktuálně míří červeno-bílý vrtulník EC 135 na cvičný noční let, ale operační středisko ho může kdykoliv poslat do ostré akce. Z deseti tuzemských základen leteckých záchranek v Česku jich i v noci funguje šest a jsou rovnoměrně rozmístěné po celé republice.

To co my volným okem vnímáme jako tmu, tak  brýle dokáží zesílit, vysvětluje pilot

Pilot společnosti ATE Zdeněk Mede, který létá v Ostravě, popisuje, na co si musí ve tmě dávat pozor: „Každému je jasný ten nejpodstatnější rozdíl, že je tma a nebude vidět. Naše brýle pracují s tím, že zesilují zbytkové světlo. To, co volným okem vnímáme jako tmu, dokážou brýle zesílit a my v nich vidíme regulérní obraz. V noci ovšem zmizí periferní vidění.“

Záchranář v noci dubluje oči pilota

Právě i kvůli tomu má noční brýle i záchranář sedící v kabině vrtulníku vedle pilota a pomáhá mu s navigací a orientací v terénu. „Dubluje oči pilota. Dneska v podstatě všechny noční stanice létají s těmi brýlemi. Není to tak, že by to tady v Ostravě bylo nějaké unikum. Je to i na dalších stanicích, kde noc drží. Můžeme přistát téměř kdekoliv,“ doplňuje pilot Zdeněk Mede.

Doktor používá silnou baterku a svítí pod vrtulník dozadu. Sleduje místo přistání a pomáhá celé posádce a pilotovi.
lékař-záchranář David Koudelka

Při přistávání asistuje i doktor, který sedává vzadu ve vrtulníku. Může otevřít dveře a zkontrolovat terén z jiného úhlu pohledu. Užitečné je to také v noci, vysvětluje vedoucí lékař letecké záchranné služby v Ostravě David Koudelka.

Na heliportu na jihu Ostravy se stmívá a začíná 12hodinová noční služba

„Doktor používá silnou baterku a svítí pod vrtulník dozadu. Sleduje místo přistání a pomáhá celé posádce a pilotovi. Vzletů v noci je méně, protože lidská aktivita je v noci přeci jenom menší. Možná máme o víkendech více bouraček mladých lidí, kteří jezdí v autech plně naložení,“ říká k nočním službám.

Posádky se podařilo vycvičit

Cesta k nočním létům byla dlouhá. Náročné bylo třeba proškolit všechny piloty, záchranáře a lékaře. Přínos pro pacienty je ale obrovský.

„Noční létání je velkou výhodou při veškerých haváriích, dopravních nehodách, těžších polytraumatech a tam, kde je více zraněných. Pacient se pak samozřejmě rychleji dostane do nemocnice. Podařilo se posádky vycvičit a dojít ke stavu, že když je dobré počasí a základní viditelnost, tak můžeme opravdu zasahovat i v noci,“ dodává Koudelka

autoři: Ondřej Vaňura , vma
Spustit audio

Související

  • Když jde o vteřiny 6. série

    Do zákulisí práce hasičů, záchranářů i vojáků v exkluzivních reportážích nahlížejí reportéři Ondřej Vaňura a Martin Pařízek. Poslechněte si další sérii úspěšného seriálu.

  • Když jde o vteřiny 5. série

    Do zákulisí práce elitních hasičů, záchranářů i vojáků v exkluzivních reportážích nahlížejí reportéři Ondřej Vaňura a Martin Pařízek. Poslechněte si nový seriál.

  • Když jde o vteřiny 4. série

    Už počtvrté sledují Martin Pařízek a Ondřej Vaňura skutečnou práci složek Integrovaného záchranného systému – živě a při akci.