Vyzkoušeli jsme amerického „svalovce“

19. květen 2010

Stejně jako mnoho jiných výrobců motocyklů prošla i značka Harley-Davidson v loňském roce krizí. Teď se z ní pomalu vzpamatovává. Kvůli vážným dopadům krize dokonce ze světa zmizela sesterská značka Buell, sportovní verze strojů Harley-Davidson. Teď už je Harley-Davidson z nejhoršího venku a opět představuje novinky. Z Anglie nové vedení pro Evropu přivezlo kamión plný letošních modelů na testování. My jsme u toho samozřejmě nemohli chybět a vyzkoušeli jsme ten nejsilnější harley.

Vlastnit a sedlat Harley-Davidson není jen o tom mít hlučnou a relativně nepohodlnou motorku. Pro většinu majitelů je to životní styl a na zvuk dvouválce do V nedají dopustit. Pro fanoušky značky tak bylo před pár lety šokem představení vodou chlazeného motoru namísto běžného chlazení vzduchem. Zrodila se opravdová lahůdka z rodiny harleyů - řada V-rod. Určena je pro dravější, mladší jezdce a vznikla ve spolupráci s firmou Porsche.

„Byl to nevyhnutelný krok. I my máme mladší zákazníky, kteří chtějí jiné než klasické motocykly, proto v roce 2002 Harley představil vodou chlazený motor. Vzhledem ke zkušenostem z dob minulých s firmou Porsche, obrátil se Harley-Davidson právě na Porsche kvůli pomoci s vývojem, obzvláště pak v souvislosti s elektronikou,prozrazuje Vojta Vavřinec z pražské pobočky Harley-Davidson.

Loni výrobce ještě zvýšil výkon modelu V-Rod a vznikl tak nejsilnější z harleyů - model Muscle (v překladu svalovec). Název k motorce opravdu sedí. Výkon 96 kilowattů a kroutící moment 116 newtonmetrů svědčí o obrovském zátahu už od nízkých otáček.

Motocykl vychází ze strojů, které jezdí sprinty. Proto je zátah při startu otáčkách obrovský. Samozřejmě rovná jízda na čtvrt míle není to, co evropský jezdec hledá. Nejvíc si to pochopitelně užije řidič při volné jízdě krajinou.

Design je masivní, motorku nelze přehlédnout. Šířka zadní pneumatiky je dokonce 24 centimetrů, což se téměř vyrovná pneumatice u kamiónu. Zvuk má muscle trochu jiný, není tak hluboký a bublavý jako klasický Harley-Davidson, ale zní ve vyšších tóninách a celkově sportovněji. Maximální rychlost je kolem 250 km/h, ovšem snesitelná rychlost je do 180 km/h, protože motorka nemá žádný štít proti větru.

Posaz je stejně jako celá motorka bizarní - natažené máte ruce i nohy, vše nízko nad zemí. O brzdění 300kilogramového stroje se starají velmi účinné brzdy od výrobce Brembo a ABS je v tomto případě nutností.

Už delší dobu neplatí, že motocykly značky Harley-Davidson jsou luxusní zboží. Nejlevnější stroj s klasickým motorem do V se dá pořídit za cenu nejlevnější fabie - tedy asi kolem dvou set tisíc korun. U „svalovce“ však počítejte s cenou začínající na půl miliónu korun.

autor: bob
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová