Výletníci měli příliš zavazadel, tak byl zájezd zrušen

24. září 2008
Pod kůži

Zaplatili si dobrodružný výlet , ale nikam neodjeli. Organizátor zájezdu jim poslal autobus, do kterého se nevešli. Hájí se tím, že cestující měli hodně zavazadel a nechtěli jet se starším typem vozu. Účastníci zájezdu zase namítají, že autobus měl být vzhledem k ceně dovolené luxusnější... Zdá se vám tento příběh známý a už jste o podobných historkách někde slyšeli? Není divu. V Česku jsou nedorozumění kolem služeb v rámci dovolené obvyklá. Ve studiu Radiožurnálu k tématu pohovořila i Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Skupina nadšenců z Ostravy zaplatila zhruba 400 tisíc korun za cestu autobusem do Norska. Na konci června to měl být vysněný výlet i s horskými koly a další sportovní výbavou. Nakonec ale nikdo z Ostravy neodjel, protože pro ně přijel autobus, do kterého se nemohli vejít. Dodnes neviděli nejen norskou přírodu, ale ani své peníze.

Norské Lofoty - životní sen milovníků cykloturistiky. A co třeba horolezecký trénink na norském pobřeží? Spaní jen tak ve stanech, všechno jídlo s sebou. Přesně takové dobrodružství za 13 tisíc korun nabízí nezisková organizace Euthanasia v čele s Ladislavem Tasovským. "Měl jsem ho za takového dobrodruha, nadšence. Ale je smůla, že za to trpí spousta lidí.," uvedl Zbyněk Šmejkal. Vše vypadalo velmi dobře. I samotný dojem z pana Tasovského, tvrdí Zbyněk Šmejkal a Radovan Marek. Jsou naštvaní. Přišli o peníze, o dovolenou, před tím ještě nakoupili výbavu a mnozí i nová kola.

Podezření, že nikam neodjedou, přišlo nenápadně. "Netušili jsme až do zprávy, která nás zasáhla těsně před odjezdem, že není dopředu objednaný lehátkový autobus, ale že se budeme muset smířit s dopravou v jiném, ale přesto velkém a normálním autobus," přiblížil Zbyněk Šmejkal. A to už byl začátek noci, kdy měli všichni odjet. Stáli na smluveném místě s batohy a taškami. "Bylo to dost otřesné. Jenom jsem zaslechl, jak někteří lidé říkají: To snad není pravda, ten autobus je plný," doplnil Radovan Marek. "Chtěli jsme, aby nás uložili a usadili do autobusu jako lidi. To znamená, aby naše zavazadla řidič a průvodce uložili do autobusu," dodal Zbyněk Šmejkal.

A toto je nejdůležitější okamžik. Cestující věděli, že i když se do autobusu nějak nacpou, přestože to bylo prakticky nemožné, zastaví je první policejní hlídka. Proto trvali na tom, že rozhodnout mají řidiči anebo pan Tasovský. Jenom malá vsuvka, pan Tasovský těsně před tímto výletem odjel na Island. "Přišel k nám pan průvodce oznámit, že zájezd se ruší, že končí," Zbyněk Šmejkal. Déle než čtyři hodiny se všichni dohadovali a zájezd skončil fiaskem.

Tehdy nikdo netušil, že v podobném duchu se ponese i zpětné vymáhání peněz. "Požadujeme, aby nám vrátil celou částku za zájezd, 13 tisíc. Zatím nám prostřednictvím svého právního zástupce nabízí vrátit 70 procent ceny, kterou jsme mu zaplatili," popisuje, současný stav Radovan Marek. Ladislav Tasovský tvrdí, že on zájezd nezrušil. Naštvaní klienti mají důkazy o pravém opaku. Dočkají se zhruba čtyři desítky poškozených svých peněz? Právní bitva je na samotném začátku. "Pokud jde o můj názor, tak ten je nepublikovatelný. Z hlediska morálního od člověka, který dokonce učí na vysoké škole ekonomii, je tohle naprosto nepřijatelný postup a morálně selhal na celé čáře," dodal Zbyněk Šmejkal.

Z jiného úhlu pohledu: Jiné cestovou by jim nedaly ani korunu

Necelé čtyři desítky cestovatelů - především z Ostravy - zaplatily zhruba 400 tisíc korun za nevšední dovolenou. Sdružení Euthanasia v čele s Ladislavem Tajovským mělo dodat velký autobus pro veškerou výbavu včetně horských kol a ostatní už bylo víceméně v režii klientů. S batohy plnými jídla, horolezeckých karabin a oblečení ale nikam neodjeli. Byli v šoku, když dorazil obyčejný zájezdový autobus, kam se lidé zkrátka nemohli vejít. Tady je pohled z druhé strany.

Internetové stránky sdružení Euthanasia měly ještě donedávna veřejnou diskusi. Nebyla tam nouze o kladné ohlasy a zkušenosti. Poté, co debatu zaplnila kritika lidí, kterým pan Tasovský stále zadržuje peníze, diskuse zmizela. Voláme Ladislavu Tajovskému, který jinak přednáší na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Otázka je jasná: Kdy a jak dostanou lidé, kteří neodjeli do Norska, své peníze zpátky? "Teď jsme se rozhodli, že podstatnou část prostředků tak, jak jsme se dohodli. Až poté budeme čekat, co ti lidé na to řeknou," uvedl Ladislav Tasovský. Upřesnil, že se jedná o 73 procent. "Jde o to, že pokud by se to stalo normální cestovní kanceláři, tak ti lidé by neviděli vůbec nic, protože by to bylo označeno jako storno zájezdu pět dnů před odjezdem," vysvětlil, proč účastníci neuskutečněného zájezdu nedostanou celou částku.

Jak už bylo uvedeno v předchozí reportáži. Kdo to vlastně všechno stornoval, to je kamenem úrazu v této kauze. Takto popsal poslední okamžiky před zrušením cesty Zbyněk Šmejkal a další poškození: "Oznámil jsem panu Tasovskému do telefonu na Island, že chceme odjet všichni, jak jsme připraveni a naloženi, a že je starostí průvodce a jím naptaných šoférů, aby nás odvezli s tím, že je nám úplně jedno, jestli bude autobus přetížený, protože my jako účastníci ten problém řešit nemusíme. Přišel průvodce oznámit, že zájezd se ruší a tím to končí."

"Ten zájezd se neodjel, protože ti lidé odmítli nastoupit do autobusu, který se ji m zdál nekvalitní. Mám informaci, že jeden z účastníků odmítl pustit vozík na kola, bez kterého se jet nedalo," oponoval Ladislav Tasovský. Ano, vozík za autobusem na všechna jízdní kola, půjčený přes pana Šmejkala. V panice sem lidé chtěli dávat tašky, které se nikam jinam nevešly. Jenže toto nebylo možné kvůli bezpečnosti.

Další otázka: Tehdy nepřijel původně slibovaný lehátkový velký autobus, ani nedorazil náhradní. Také slibovaný a také velký. Bylo to tedy v pořádku? Pro čtyři desítky lidí se sportovní výbavou a batohy plnými oblečení a jídla? "Ten autobus (Karosa), který přijel, byl použitelný. Mám posudky a názory od cestovních kanceláří. Ty by se s těmi lidmi vůbec nebavily," prohlásil Ladislav Tasovský. A aby těch podivností nebylo málo... "Řidiči říkali, že lidé měli naprosto nerozumné, nesmyslné věci s sebou. PET lahve a tak dále a tak dále a tak dále. Měli prostě špatně sbaleno.

Takže, i když jedete do Norska a nebudete bydlet v žádném hotelu, PET lahve si s sebou neberte. Jinak může prasknout autobus a dopadnete jako skupina ostravských rekreačních sportovců. Zatím vše nasvědčuje tomu, že nás čeká velmi zvláštní soudní proces, protože zdaleka ne všichni poškození vezmou zpátky tři čtvrtiny zaplacené částky. Bude to soud o tom, co všechno si cestující musí nechat líbit.

Odborník: Jezděte s vyzkoušenou cestovní kanceláří

Do podobné situace se může dostat kdokoliv z nás. Zaplatíme si dovolenou, počítáme s věcmi, které jsme domluvili, ale všechno je úplně jinak. Nedostatečná kapacita autobusu je detailem, na kterém mohou ztroskotat nejen plány na dovolenou, ale také našetřené peníze.

S ohledem na uvedený případ je podle Ivany Pickové ze Sdružení obrany spotřebitelů v zájmu zákazníků cestovních kanceláří, aby si před zakoupení zájezdu prostudovali storno podmínky, které si může každá cestovní kancelář stanovit sama. "Obvykle bývají storno podmínky součástí cestovní smlouvy. Většinou také nabízejí pojištění proti tomu, když se nám něco stane a nemůžeme se zájezdu účastnit," uvedla Ivana Picková.

Logo

Pro ostravské výletníky měl přijet nevyhovující autobus. Ivana Picková radí, že v takovém případě mají účastníci zájezdu trvat na tom, aby byl přistaven takový autobus, který by umožňoval všem účastníkům sedět bezpečně. "Pokud můžeme věřit všemu, jak pan posluchač vylíčil, tak bych dala za pravdu skutečně jim, protože zákazník cestovní kanceláře má právo, aby byl dopraven v souladu s bezpečnostními předpisy. Není tedy možné, aby seděli někde v uličce, na zavazadlech, na schůdcích či podobně," upřesnila Ivana Picková. V tomto případě by měli výletníci měli mít nárok na vrácení celé částky, kterou zaplatili cestovní kanceláři.

Zákazníci mohou podobným situacím předejít, když budou jezdit s cestovní kanceláří, kterou mají nebo někdo ze známých vyzkoušenou. Na internetu také existuje spousta stránek, které pro výměnu zkušeností a je možné se také podívat na stránky Sdružení ochrany spotřebitelů, kde ve spotřebitelských zkušenostech je možné zadat jméno vybrané cestovní kanceláře a zjistit, jestli si na ni už někdo nestěžoval, dodala Ivana Picková.

autoři: mrk , vij , lvb
Spustit audio

Více z pořadu