Vánoční dárky a rozdělení nakupujících lidí

9. listopad 2005
Trendy

Rok od roku se vánoční zboží objevuje na pultech prodejen dříve, než vůbec většina z nás začne o Vánocích přemýšlet. Navzdory tomuto trendu se objevuje jeden nový - lidé totiž odsouvají nákupy stále na pozdější dobu. Alespoň to vyplývá z průzkumu společnosti Unilever. Co vypovídá vztah k nakupování vánočních dárků o nás samotných jsme se snažili zjistit.

Jedním z důvodů, proč odsouváme nákupy na poslední chvíli, je fakt, že máme stále méně času. Jak však vysvětluje Martin Jenčo, odborník na chování spotřebitele a manažer výzkumu trhu společnosti Unilever, není to jediný důvod.

Jenčo: Často se spoléhá na to, že nabídky vánočních dárků bude stejně pestrá a bohatá i několik dní před svátky.

Průzkum rozděluje spotřebitele podle vztahu k vánočním dárkům a načasování nákupů do čtyř skupin.

Jenčo: Na takzvané "lovce perel, plánovače - poctivce, plánovače - teoretiky a na zoufalce." Rozdíl mezi nimi je především v tom, jak prožívají nákupy, kdy je začínají řešit a jaký k nim mají obecně postoj. "Lovci perel" rádi obdarovávají, často se opírají o osobní inspiraci a nakupování je pro ně radost, bývají originální, kreativní a obdarovaného se snaží překvapit.

Takzvaní "lovci perel" často nakupují v průběhu celého roku. Podle psycholožky Aleny Jarkovské obvykle bývají hodně vnímaví vůči svým blízkým.

Jarkovská: Klíčové jsou pro ně vztahy s lidmi kolem nich, dokáží se vžít do potřeb druhých lidí, jejich dárek často potěší.

Do skupiny takzvaných plánovačů prý patří lidé, kteří považují vánoční nákupy jako určitý úkol, který je potřeba splnit. Často mají podobné cíle jako "lovci perel" - chtějí nakoupit s předstihem a obdarovaného potěšit.

Jenčo: "Plánovač teoretik" si sice naplánuje nákup na určité období, ale ve skutečnosti je tomu jinak. Rozdíl mezi nimi a "zoufalci" není velký.

Právě do skupiny "teoretiků a zoufalců" asi patří ta většina lidí, která pak tvoří před Štědrým dnem davy v supermarketech a obchodních centrech.

Jenčo: Pak se musí vyrovnat s určitou panikou, nejistotou a musí se rozhodovat pod větším tlakem. Jejich snahou je nákup dárků zvládnout co nejdříve, hlavně chtějí, aby se jim podařilo koupit draze vypadající výrobek.

Tato skupina spotřebitelů pak také patří mezi lidi nejsnáze ovlivnitelné reklamou.

Jarkovská: Obchody spouštějí mediální kampaň, jste vystaveni množství podnětů z různých stran a je těžké tomu odolat. Člověk nakupující ve stresu může jednat hodně impulzivně, to znamená, že se snadno nechá i ovlivnit, třeba reklamou.

autor: sik
Spustit audio

Více z pořadu