V Česku začaly „koronavirové prázdniny“. Co to znamená pro děti a co pro rodiče?

Děti budou v rámci projektu Férová škola II doučovat své spolužáky
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Děti budou v rámci projektu Férová škola II doučovat své spolužáky

Více než 1,5 milionu dětí a mladých lidí dnes kvůli koronaviru nejde do školy. Školy zůstanou zavřené minimálně do konce března, některé školy tak přistupují k výuce na dálku. Děti jsou v podstatě šťastné bytosti, rodiče by na ně neměli přenášet paniku, radí psycholog Václav Mertin.

Ministerstvo školství doporučuje zvážit i omezení nebo přerušení provozu mateřských a základních uměleckých škol. Na ty se zatím zákaz výuky nevztahuje. Většina dětí dostala zadáno, co se mají naučit, někteří učitelé plánují, že po obnovení výuky začnou zkoušet právě to, co dětem uložili naučit se během volna.

Podle dětského psychologa Václava Mertina z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy mají děti většinou z volna radost a výpadek vyučování chod školství nijak neohrozí. „Pamatuju například uhelné prázdniny a rozhodně jsme to přežili,“ vzpomíná s tím, že se o výpadek znalostí dětí neobává.

Uhelné prázdniny se v minulosti objevily několikrát už za války i v pozdějších letech. Po sérii velkých mrazů, které přišly nečekané na Silvestra 1978 se do škol nechodilo prakticky celý leden od 8. ledna 1979 až do 29. ledna. Ten rok se proto zrušily jarní prázdniny a celodenní výlety.

Rodiče by nyní podle Mertina měli řešit spíš to, jak s dětmi o koronaviru správně mluvit. Současná situace totiž může stresovat nejen dospělé, ale i děti. Už minulý týden museli učitelé na řadě míst Česka utěšovat děti, které byly z informací o koronaviru rozrušené.

Paniku přenášejí na děti hlavně dospělí

„Naprostá většina toho, co dítě vnímá, vychází od nás dospělých, a především od těch nejbližších. Rodiče jsou pro dítě přístav a je na nich, aby nezačali bláznit, bez ohledu na to, jestli je situace vážná, nebo není,“ vysvětluje Václav Mertin.

Děti ve vyrovnávání se s informacemi hendikepuje také to, že je neučíme kriticky posuzovat, co se kolem nich děje. „Učíme je fakta, ale to, aby o nich přemýšlely, je pro děti těžké,“ dodává psycholog.

Informací mají podle něj děti ze svého okolí dost. Jsou to v podstatě šťastné bytosti, a pokud my z toho neuděláme paniku, zůstane pro ně to základní, tedy že nejdou do školy,“ uklidňuje.

Ošetřovné, a co dál?

Situace je stresující také pro rodiče mladších školních dětí, kteří se musí v následujících týdnech o své děti postarat. V prvních devíti dnech mají nárok na čerpání takzvaného ošetřovného. Jaké řešení nabídne Ministerstvo  práce a sociálních věcí po uplynutí této doby, zatím není jasné.

Ministryně Jana Maláčová dnes na tiskové konferenci naznačila, že tripartita bude na začátku příštího týdne jednat o Programu ochrany zaměstnanosti, který připravilo její ministerstvo. Vláda by měla také diskutovat zavedení dalších opatření, která by měla zaměstnancům a živnostníkům ulevit v nečekané situaci.

„Nejdůležitější je, aby neutrpěla zaměstnanost ani česká ekonomika,“ zdůraznila ministryně Maláčová.

Spustit audio

Související