Taková motorka se jen tak nepůjčuje. Strojů BSA se za první republiky podařilo dovézt přes čtyři tisíce

BSA E28 - 1928
BSA E28 - 1928

Dnešní motocyklisté by se strojem BSA 770 z roku 1928 možná měli trochu problém. Moderátorovi Petru Královi a majitelce motocyklu Libuši Šulcové se ale stroj podařilo nastartovat. A že vrčí opravdu dobře, to se můžete přesvědčit ze záznamu rozhovoru. Radiožurnál totiž nechyběl na Grand veteran 2019 v pražských Bohnicích.

„Protože je to motocykl z roku 1928, tak má zvlášť plyn, vzduch, předstih, musí se také otevřít benzín a olej,“ vysvětluje Libuše Šulcová, která na motocyklu jezdí od roku 2000. Tehdy její manžel stroj uvedl do chodu.

Pojďme ale zpátky do počátku 20. let. Tehdy obchodník a později tchán Libuše Šulcové, pan Šulc, pojal myšlenku, že bude motocykly dovážet do tehdejšího Československa. Od roku 1923 se tak podařilo dovézt celkem 4269 motocyklů BSA.

Čtěte takéTak se jezdilo za císaře pána. Reportér Radiožurnálu řídil Pragu Mignon - hvězdu výstavy Grand Veteran l

„Tatínek jako první ve světě udělal záruční prohlídky, v roce 1927 byly tři záruční prohlídky. O rok později s tím vyjel Ford, o dva roky Chevrolet,“ přibližuje.

Motocykl je opatřen side károu. Tu si ale pan Šulc po dohodě s výrobci nechával vyrábět na zakázku v Československu. Nespokojil se ale jen s prodejem motocyklů BSA. Před druhou světovou válkou také navázal kontakt s Čezetou, kde spolupracoval na vývoji několika typů motocyklů.

A kolik je motocyklů značky BSA na území České republiky dnes v provozu? Podle Šulcové přibližně 250 – pro výbornou trvanlivost strojů mnoho motocyklů BSA ale skončilo jako zahradní traktůrky, ve výzbroji je mělo i prvorepublikové četnictvo.

Jak začínala mladoboleslavská Škodovka?

 

Do pražských Bohnic se sjelo více než 150 historických exponátů na dvou, třech a čtyřech kolech. Moderátor Petr Král přivítal v R-streamu Radiožurnálu i Petra Hrdličku, potomka prvního ředitele Škodovky, který stál vznikem legendární Škody Favorit.

 

„V první republice existovala spousta výrobců automobilů, ale hlavní výrobci byla Pragovka a Tatrovka,“ popisuje Petr Hrdlička.