SERIÁL

5) Budoucnost motocyklů. Budou řídit za nás?

Motoškola
0:00
/
0:00
Předchozí díl
Následující díl

Často se mluví o tom, že auta jednou budou řídit sama. Jak to ale bude s motorkami? Představy výrobců jsou různé. Motorky by třeba mohly mít zvláštní trojúhelníkový design. Z takové motorky prý nikdy nespadnete.

Klasický motocykl pravděpodobně jednou skončí. Nahradit by ho mohlo hodně zvláštní vozítko, které stále bude připomínat motorku. Zajímavý koncept představilo například německé BMW. Motorce, jestli se jí dá takhle ještě říkat, dominují velká černá kola a odvážný design. 

„Velkou výhodou naší motorky je inteligentní propojení mezi motorkou a jejím řidičem. Přizpůsobí se každému jezdci a tím pádem nabídne maximální zážitek z jízdy,“ říká Edgar Heinrich z BMW. 

Důchodce, nebo maminka s kočárem? Rozhodněte, kdo přežije ve hře Moral Machine

03775516.png

Plně obsazené auto se řítí ulicí přímo na důchodce, maminku s kočárkem a zloděje. Necháte ho jet rovně, kde zabije tři lidi, nebo ho zastavíte o betonovou zeď, čímž o život přijdou všichni v autě? Podobné scénáře musíte řešit ve hře Moral Machine. Stvořili ji studenti z amerického Technologického institutu v Massachusetts (MIT) a jejím účelem je zkoumat morální dilemata, která jednou budou muset řešit roboti. Rozhodnutí, že zachráníte maminku s kočárkem místo řidiče a spolujezdce, se jednou může promítnout do rozhodování samořídícího auta. Poté, co k smrti odsoudíte auto plné psů, několik dědečků, zlodějů nebo dětí, hra vyhodnotí váš morální postoj vzhledem k ostatním. Dozvíte se třeba, jak moc vám záleží na životě starých lidí nebo zda je pro vás důležitý sociální status potenciálních obětí. Tak hurá do zabíjení, je to pro dobrou věc!Podívejte se taky na Pozor, jedou k vám samořídící auta.

Nehody tak budou minulostí, motorka totiž umí sama předvídat nebezpečné situace a zabrání případné nehodě. Bude umět dokonce držet i rovnováhu, díky inteligentním systémům. Řidič takové motorky už nebude potřebovat žádnou helmu. Nasadí si jen speciální brýle, dodává Edgar Heinrich.

„Máme inteligentní brýle, kterým říkáme hledí. Nejenže chrání obličej proti větru a dešti, ale také řidiči zobrazují důležité informace. Například mohou zobrazovat ideální jízdní dráhu, kterou by měl motorkář na silnici jet, takže se nemůže stát, že by přejel například do protisměru a tam havaroval.“

Jakmile by totiž hrozilo řidiči motocyklu nějaké nebezpečí, elektronika motocyklu zasáhne a upraví rychlost i bezpečnou trajektorii. Začínající jezdci budou moci využívat další formy asistence ve všech jízdních situacích a jezdit na motocyklu, který nikdy nespadne na bok.

Technická utopie

Podle šéfredaktora časopisu Motocykl Petra Slezáka nemají ale podobné vize příliš velkou budoucnost. „Je to spíš hezká technická utopie. Pak z toho ale třeba vykrystalizuje nový materiál nebo nová výrobní technologie,“ uvažuje.

Šance, že se budou elektromotorky prodávat, je. Hlavně v městských prostředích.
Petr Slezák

A budoucnost možná není až tak vzdálená. Rovnováhu dnes umí držet například vozítka Segway, při současném vývoji elektroniky a zapojení stabilizačních setrvačníků by něco podobného mohly zvládat motocykly odhadem už za deset let. Petr Slezák si myslí, že větší šanci se uchytit mají do budoucna hlavně elektromotorky. „Šance, že se budou prodávat, tam je, obzvlášť v městských prostředích,“ říká.

Nad budoucností motorek tak visí velký otazník. Jak to nakonec dopadne, uvidíme časem. Ale jak řekl Petr Slezák, motorkáři stále touží mít motorku pod kontrolou. A cítit její motor takříkajíc pod zadkem.