Svět divadla kabuki je velmi uzavřený. Klany herců mezi sebe cizince nepustí, říká japanolog Petr Holý

20. říjen 2011

Ve čtvrtečním hostu Radiožurnálu se mluvilo o Japonsku. Moderátorka Lucie Výborná si totiž povídala s Petrem Holým, ředitelem Českého centra v Tokiu, který podle svých slov v Japonsku dospěl.

„Do Japonska jsem přišel v roce 1991,“ zavzpomínal Petr Holý ve vysílání a popsal i své první pocity z pobytu v této zemi. „Člověk, který se chystá do země, o kterou se zajímá, mívá velká očekávání. Japonsko mě však nezklamalo,“ uvažuje.

Moderátorka Lucie Výborná se Petra Holého ptala především na postavení žen v japonské společnosti. „Mnoho jich přejímá tradiční úlohy a vůbec se nezamýšlí nad svou možnou kariérou. V umění je však situace jiná a mezi vedoucími pracovníky galerií bychom našli mnoho žen,“ upozorňuje s tím, že mezi svými vrstevníky v Japonsku není téma genderové vyváženosti příliš aktuální.

Japonská hierarchie má podle Petra Holého něco do sebe. „Systém je dnes nastaven tak, že se ředitelem firmy stane člověk, který v ní začínal pracovat na nejnižších pozicích. Zná všechna zákoutí své společnosti, a tak může bezvadně rozhodovat,“ popisuje s tím, že japonský firemní systém funguje jako rodina. „I vztahy mezi pracovníky jsou opravdu velmi silné,“ dodává.

Ředitel Českého centra v Tokiu Petr Holý s moderátorkou Lucií Výbornou

Jak Japonci vnímají dílo Jana Švankmajera? V jakých momentech Japonce jen těžko dokážeme pochopit? I to se dozvíte při poslechu audio záznamu rozhovoru s Petrem Holým.

autor: šše
Spustit audio