Suchej únor už není jen pro muže. Ke kampani se přidávají i ženy

Alkohol je dobrý sluha, ale zlý pán (ilustrační foto)
Alkohol je dobrý sluha, ale zlý pán (ilustrační foto)

Suchej únor drží stále více lidí. Kampaň, která motivuje lidi, aby vydrželi měsíc bez alkoholu, funguje sedmým rokem. Jakou má za tu dobu odezvu? Podle ředitele Ligy otevřených mužů Josefa Petra za posledních šest let vydrželo měsíc abstinovat orientačně 200 až 250 tisíc osob.

Autoři kampaně letos poprvé zkouší organizovanou registraci. To v předchozích letech nebylo, lidé se pouze přidávali na facebooku. „Zjistili jsme, že spousta lidí drží Suchej únor, ale my o tom vůbec nic nevíme,“ přibližuje Josef Petr.

S nápadem na Suchej únor přišli před sedmi lety, když zjistili, že se o problém alkoholu nikdo příliš nezajímá. A to přesto, že čeští muži pijí čtyřikrát více než ženy a třikrát více než světový průměr.

Liga otevřených mužů chystá 28. února takzvanou „suchou“ party bez kapky alkoholu jako oslavu měsíce abstinence.

Hlavním cílem Suchého února je tak podle něj to, aby lidé zjistili, zda oni ovládají alkohol, nebo naopak – jestli alkohol ovládá je.

 „Podle loňského reprezentativního průzkumu na české populaci vyšlo, že Suchej únor drželo za posledních šest let dvě až tři procenta lidí, což je 200 až 250 tisíc osob. Jsou to orientační čísla, letos se nám to posunulo o trošku dál,“ říká.

Ženské pití se více problematizuje

Dříve byl projekt zaměřený především na muže, letos ale oslovil i ženy, které se s alkoholem také potýkají.

Ta děvčata nám nějak moc pijí, řekli si v Maďarsku. A vyhlásili Suchý listopad

alkohol - alkoholismus - piknik

V Maďarsku začala série akcí pod společným názvem Suchý listopad. Mluví se také o „ženě za pultem“ podle starého televizního seriálu, který znají i tam. Není to ovšem narážka na prodavačky, ale na dámy, které postávají u barového pultu a pijí a pijí. Jestli má měsíc bez alkoholu zaměřený právě na ženy šanci uspět zjišťoval v Budapešti Gregor Martin Papucsek.

„Ženy začínají často pít, když se starají o malé dítě. Doma si otevřou lahev a podobně. Pořád si ale myslím, že se ženské pití mnohem více problematizuje než mužské pití,“ vysvětluje. Ve společnosti panuje představa, že žena by neměla pít, měla by se starat o děti, být připravená. Podle statistik tak poměr zůstává pořád 4:1.

Josef Petr ovšem zdůrazňuje, že přinutit muže, aby o sebe trochu pečovali, je mnohem těžší než u žen. „Lidé to přestali brát jako kampaň zaměřenou na mužské zdraví. Berou to jako únorový test, detox. Tak jsme se rozhodli jít tomu naproti a otevřít to úplně,“ uzavírá.