Snad se neopakujeme, říká dlouholetý autor karlovarských zahajovacích ceremoniálů Michal Caban

4. červenec 2019

Sám o sobě v poslední době s nadsázkou mluví jako o ceremioniáři. A je to pochopitelné. Právě režisér, choreograf a scénograf Michal Caban je totiž tím, kdo má na starosti slavností zahájení i zakončení karlovarského filmového festivalu.

Na slavnostních ceremoniálech ale Michal Caban nepracuje sám – u návrhu zahajovací scény bývá pravidelně i jeho bratr. „Sejdeme se třeba v lednu, řekneme si, co budeme dělat, a dáme na stůl nápady. Pak si dáme odstup a jeden z nápadů přetavíme v něco konkrétního,“ popisuje Michal Caban v rozhovoru s Janem Pokorným, jak vypadá tahle bratrská spolupráce.

Tématem letošního zahajovacího ceremoniálu tak byl například hotel Thermal a jeho plánovaná rekonstrukce. „Chtěli jsme ji předznamenat, ve vertikálním pohybu tam umístit dělníky na fasádě. V tu chvíli přišel návrh plakátu Aleše Najbrta, který měl černobílé vertikální linky. Tak jsme se rozhodli využít to graficky.“

Svoboda nám pomalu a plíživě mizí. Ti mistři, co ji omezují, to bohužel umí dost dobře, míní Šimon Caban z MFF KV

Šimon Caban, scénograf, choreograf, fotograf, režisér a obecně divadelní a filmový tvůrce

Karlovy Vary žijí už 54. mezinárodním filmovým festivalem. Na účastníky čeká netradiční projekt časopisu Reflex Moje svoboda. 30 let svody pohledem 30 autorů a 30 minutových filmů. Proč si umělci myslí, že demokracie lumpům ruce rozvazuje, ale slušným naopak svazuje?  

Na zahajovacích ceremoniálech bratři Cabanové spolupracují s karlovarským filmovým festivalem už víc než dvacet let. A na vztahu s prezidentem festivalu Jiřím Bartoškou je to znát. „Někdy naše návrhy vezme hned. Byly ale i ročníky, kdy řekl: ‚Kluci, kdybyste to nebyli vy, tak bych vás s tímhle vyhodil.‘ Protože si to neuměl představit!“

A nemají bratři Cabanové ani po tolika letech nouzi o „karlovarské“ nápady? „Naštěstí ne. Velký sál Thermalu je nějak koncipovaný a jinam se jít nedá. Některé věci tedy sice opakujeme, ale snažíme se s nimi pracovat nově. Snad se neopakujeme,“ popisuje Michal Caban.

Kultovní Kouř

Michal Caban ale samozřejmě není znám pouze jako „vrchní karlovarský ceremoniář“. Coby choreograf spolupracoval třeba na veleslavném snímku Kouř – tedy na filmu, z nějž se na počátku 90. let stal kult. 

„Je to paradoxní. Když jsem ten film včera po letech viděl, byl stále aktuální – funguje, jako by byl natočený dnes, vzhledem k tomu, co se u nás děje,“ upozorňuje Michal Caban. 

autoři: Jan Pokorný , als
Spustit audio

Související