Semily bojují o waldorfské lyceum

2. březen 2006
Pod kůži

Semily bojují o waldorfské lyceum. Tamní Základní škola chce rozšířit svoji nabídku o střední stupeň, kde by se vyučovalo podle zásad waldorfského školství. To se snaží o individuálnější přístup k žákům a rozvíjí například jejich umělecké schopnosti. Vznik školy je v podstatě připraven. Žáci, rodiče, škola i radnice o lyceum stojí. Ministerstvo školství ale vznik waldorfského lycea v Semilech nepodpořilo.

Milan Brunclík: Daniela Janatová chodí na semilskou waldorfskou základní školu do deváté třídy. Školu si vybrala právě proto, že se tady učí podle waldorfských zásad.

Daniela Janatová: No já nejsem přímo ze Semil a mohla jsem chodit i úplně jinam, protože dojíždím, ale prostě jsem si ji vybrala, protože jinam bych ani nechtěla. Protože tam není tolik možností a je to úplně jinej způsob učení. Že jsou tady i takový předměty, jako umělecký a není to jen takový biflování.

Milan Brunclík: Své děti posílá na tuto školu také Pavel Kraťuk.

Pavel Kraťuk: Vlastně my jsme měli děti ve waldorfské školce a podle toho, co jsme se dozvěděli o tomto způsobu vzdělávání, tak jsme nabyli přesvědčení, že to je ten nejlepší způsob vzdělání pro naše děti.

Milan Brunclík: Proto chce, aby jeho děti pokračovaly ve studiu i na waldorfské střední škole.

Pavel Kraťuk: Ten způsob waldorfského vzdělávání je ucelený teprve tehdy, když na základní školu, eventuelně školku, základní školu, navazuje ten střední stupeň, protože to vychází z toho principu waldorfského vzdělávacího programu, že ta škola je ukončená až tím středním stupněm.

Milan Brunclík: Umožnit by to mělo waldorfské lyceum, které škola chce otevřít od 1. září letošního roku. Má to být první waldorfská škola v Česku, která nabídne výuku od mateřského po střední stupeň.

Petr Šimek: No oficiálně vzato je vlastně waldorfské lyceum obor, který připravuje žáky pro vysokou školu a pro studium na vyšší odborné škole.

Milan Brunclík: Vysvětluje ředitel školy Petr Šimek.

Petr Šimek: A připravuje je tak, že se budou moci vlastně specializovat až poměrně v pozdním věku, to znamená, že zůstávají vlastně flexibilní, můžou se potom připravovat na různé typy vysokoškolského studia.

Milan Brunclík: Škola připravuje vznik lycea už několik let. Liberecký kraj proti němu v zásadě nic nemá, ale nechce ho zřídit jako ostatní střední školy. Založení lycea si proto vzalo na sebe město Semily. Sehnalo i peníze na rekonstrukci jedné budovy, kam by se semilské waldorfské školství mělo sestěhovat. Všechno je připravené. Potřeba je už jen rozhodnutí Ministerstva školství, které takzvaně zařadí lyceum do sítě škol. A ministerstvo to odmítlo. Proč, vysvětluje mluvčí Ministerstva školství Ondřej Gabriel.

Ondřej Gabriel: K tomu, aby byla škola zařazena do sítě škol, je nutné kladné stanovisko Krajského úřadu. Stanovisko krajského úřadu v tomto případě však bylo negativní a Ministerstvo školství nemá vlastně podle zákona žádnou možnost zařadit do sítě školu, je-li to v rozporu se vzdělávacím záměrem kraje.

Milan Brunclík: Problém je v tom, že ministerstvo dostalo z Liberce dvě rozdílná stanoviska, říká starosta Semil František Mojžíš.

František Mojžíš: Jedno podporující vznik waldorfského lycea, to přišlo od samosprávy. Druhé, bohužel negativní, od odboru školství Krajského úřadu a opírá se zejména o, stručně řečeno, nedostatek dětí.

Milan Brunclík: Ministerstvo odůvodnilo zamítnutí semilské žádosti také tím, že waldorfské lyceum není perspektivním oborem a koncepce školství s ním nepočítá. Ředitel semilské waldorfské školy Petr Šimek něco takového odmítá.

Petr Šimek: My jsme byli předkladatelé tohoto vzdělávacího programu waldorfské lyceum a to bylo schváleno v roce 2001 a nyní, když ty školy vznikají, vznikla v Ostravě, vzniká v Praze a má vzniknout v Semilech, tak ministerstvo řekne, že tento obor je neperspektivní. To nám připadá podivné, zvlášť, když neproběhla odborná diskuze.

František Mojžíš: Tady je velký zájem o střední školství, speciálně o waldorfské. Rozhodně k těm dvoum stávajícím středním školám, které v Semilech existují, by waldorfské lyceum nebyla žádná konkurence. Naopak, vhodně by doplňovalo tuto strukturu škol a určitě by spolu spolupracovaly.

Milan Brunclík: Dodává starosta Semil František Mojžíš. Škola se proti rozhodnutí ministerstva odvolala, jak potvrdil Ondřej Gabriel z Ministerstva školství.

Ondřej Gabriel: Nyní je tedy na pořadu rozklad, to je standardní opatření. Zasedne rozkladová komise a dá doporučení paní ministryni a ona rozhodne.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Milan Brunclík