Scénárista Petr Kolečko: Seriál Most! je postavený na humorných paradoxech

5. březen 2019

Když scénárista Petr Kolečko dopsal scénář k seriálu Most!, dobře věděl, že bude úspěšný. A že spolupráce s režisérem Prušinovským tomu dá ten správný punc. Kolečko se nebál pustit do témat jako rasismus, xenofobie, homofobie, aj. Jak sám říká, seriál je postavený na humorných paradoxech. Nikomu nestraní – postavy v seriálu se zkrátka mají rády, jen o tom vlastně nevědí.

“Pro mě je humor prostředkem zábavy. Aby se lidé dívali a dokázali vnímat určitá témata, potřebují tam mít něco, co je baví, tedy humor. A jestli jsme čekali, že to bude úspěšné? My jsme věděli, že to je kvalitní. Už když jsem odevzdával první várku scénářů, měl jsem z toho dobrý pocit. Honza Prušinovský to jako režisér vzal s tím, že mu žánr sedí a že to bude dobré. Samozřejmě, že to, co následovalo - přesah ve společenský fenomén, celá ta debata kolem - to už se nás, tvůrců seriálu, vlastně netýká.”

Jak vznikla hláška “vždycky Most!”?

“Podle mě někde na place. To byste se musela zeptat Honzy (Prušinovského) s Martinem (Hofmannem).”

A “drž úhel!”?

“To jsem vymyslel já.”

To je docela silné!

Hlavní hrdinové seriálu Most!

“Na to jsem přišel já během jednoho z přepisů scénáře. Už nevím jak, ale je to moje.”

V seriálu se hodně mluví, je v něm hodně hlášek. Postavy, aniž by to věděly, se mají vlastně rády a fungují tam spolu úplně normálně.

“Přesně tak. Lidé si musí najít cestu, jak spolu fungovat. To je úplně jednoduchá zpráva. Já se nechci stavět do role věrozvěsta, ale je to zpráva hlavně pro komunity s tímto problémem. Stačí minimální vzájemná snaha. Problémy budou vždycky, stačí udělat malý krok, zasmát se – to by mohla být cesta. Moje zkušenost s Romy je taková, že když se prolomí prvotní ostych, tak je to pak dobrý.”

Tak to bývá na začátku každého vztahu, ať pracovního, osobního,…

“Já mám s Romy podobný styl humoru. Nechal jsem se teď v barber shopu ostříhat dvěma Romy, povídali jsme si, všemu jsme se smáli, byli to pohodový kluci. Dali jsme si spolu panáka a bylo to celkem v pohodě.”

Myslíte si, jako scénárista, že jsou Romové v seriálech a filmem zobrazováni jako “ti jiní”? Vy jste Frantu obsadil jako normálního chlapa, který do práce chodí.

“Já jsem od začátku chtěl, aby se tohle klišé zbořilo. Chtěl jsem, aby Franta s nima byl. To mě na Severce zaujalo, ten zvláštní způsob soužití. Oni mu nadávají do “černé špíny”, on jim to vrací a pořád spolu sedí v hospodě, i když se k sobě takhle chovají. A takhle to opravdu je, oni se mají vlastně rádi!”

Seriál už skončil, chystáte nějakou návaznost?

“Ne. Honza Prušinovský je velkým nepřítelem těchto věcí a já bych to bez něj asi nedělal. V případě Mostu! bych to ani já nechtěl. Je to uzavřené, konec je opravdu konec. Nevím, jestli bychom k tomu měli dál co říct.”

Jak hodnotíte herecké výkony romských herců?

Zdeněk Godla

“Byli skvělí. Godla má talent od Boha. A i třeba Oračko v roli Laca měl velmi zajímavý projev. Slyšel jsem, že když natáčeli bitku, že do ní šel opravdu naplno a někomu vyrazil zuby. On má v očích i tu správnou psychózu. Asi teď někoho naštvu, ale hrozně mi tím hereckým výkonem připomíná Ondřeje Vetchého. Velmi podobná herecká průprava.”

A jaká je Vaše oblíbená hláška?

“Ze seriálu Most!?”

To nechám na Vás.

“To jste mě zaskočila, já to tak úplně nemám. Mám hrozně rád tu scénu z Pošty pro Tebe, na tu jsem pyšný. Když Martin Hofmann poprosí, aby odstranili stěnu, takovou zvláštní intonací, to je můj oblíbený moment.”

autor: ide
Spustit audio