Rolling Stones

30. prosinec 2006
Křesťanský týdeník , Křesťanský týdeník

Kolik peněz byste byli ochotni dát za knihu? Kdysi se ceny pohybovaly v desítkách korun, ale komunistický stát tvrdě cenzuroval, co se smí a nesmí na pultech objevit. Dnes je to jinak: koupit si můžete cokoliv, ale ceny jsou samozřejmě o něco vyšší. Objevují se i knihy, které byste si rádi koupili, ale neuděláte to, protože suma je horentní. V západních zemích se občas objevují publikace, jež se vymykají všem měřítkům, protože se berou doslova jako umělecká díla. Jedna taková kniha vyšla právě v Británii. Má omezený náklad (2.000 kusů), týká se skupiny Rolling Stones, každý výtisk je řádně podepsaný a cena je neuvěřitelných 15.000 korun. Kniha obsahuje unikátní fotografie z amerického turné skupiny v roce 1975 - jejich autorem je fotograf Christopher Simon Sykes. Většina z nás si tuto pozoruhodnou publikaci tedy asi nekoupí, ale právě skupina Rolling Stones bude v centru naší pozornosti v následujících minutách. Týká se jí totiž dnešní pokračování seriálu, který připravuje Karel Vepřek podle knihy Steva Turnera Touha po nebi - aneb rock´n roll a hledání spásy.

LSD přivedlo George Harrisona k myšlenkám na Himálaje a na jogíny, Pete Townshenda do náruče Meher Baby, ale pro Rolling Stones otevřelo nádobu s jedovatými hady. Jejich písně mrazily výhružnou temnotou. Na každém rohu číhaly přízraky šílenství a brutality. Have You Seen Your Mother, Baby, Standing In The Shadow, znělo jako špatný sen.

Rolling Stones se začali odvolávat na ďábla jako žádná rokenrolová kapela před nimi, když nazvali své album Their Satanic Majesties Request, stylizovali se do osoby Lucifera a v jejich hudbě bylo plno motivů odkazujících k okultismu. Rolling Stones původně přišli se zlou image, aby se stali protipólem přátelsky se usmívajících Beatles. Ale v roce 1966 jejich texty začaly působit opravdu temně a tísnivě. Zpočátku nevnímali ďábla jako zlou bytost, ale jako cosi zakázaného, jako objevování druhé strany lidské duše.

Their Satanic Majesties Request

Pocházeli z maloměšťáckého prostředí, proti kterému se rokenrol bouřil. Z klasicky konformního anglického předměstí s pečlivě zastřiženým trávníkem. Chtěli se vzepřít průměrnosti, ve které vyrůstali, té příšerné nudě. A v tom hrál ďábel roli něčeho fantasticky impulzivního.

Rolling Stones milovali blues a tam hraje symbol ďábla důležitou roli. Například v černošském folklóru existuje pověst, že když budete o půlnoci čekat na křižovatce, objeví se ďábel a výměnou za vaši duši vám splní každé přání. Přesně to údajně udělal jeden z oblíbených bluesmanů Rolling Stones Robert Johnson., který se přes noc z plachého kytaristy změnil v geniálního hudebníka.

Stones se pokládali za ďáblovy hudebníky na okraji slušné britské společnosti. Písní, která měla potvrdit jejich satanskou image, byla Symphathy For The Devil, inspirovaná Bulgakovovým románem Mistr a Markétka. Ďábel je zde vylíčen jako biblický Lucifer, anděl světla, muž s majetkem a vkusem, který se lstí vetře do lidského jednání a je zodpovědný za veliké katastrofy v lidských dějinách. I když je zřejmě myšlená ironicky, její název a verše typu "Říkejte mi klidně Lucifer a setkáme-li se někdy, mějte trochu úcty, soucitu a pochopení" mohou znít vyznavačsky. Ať už chtěl Jagger písní říct cokoli, faktem je, že osoba Lucifera v jeho podání lidem uvízla v paměti. A to, co někteří brali jen jako dobré texty, jiní mohli vnímat jako propagaci černé magie.

autor: Karel Vepřek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.