Revoluce na železnici. Autonomní vlak Edita poprvé sveze cestující v pravidelném provozu. Zatím pod dohledem strojvedoucího

4. duben 2025

Největší audioportál na českém internetu

Edita | Foto: AŽD Praha s.r.o.

Jsme rádi, že Česká republika v této oblasti hraje prim. Ať to jsou vlaky nebo tramvaje, můžeme mluvit o významném vývoji, říká Zdeněk Lokaj, odborník na autonomní systémy z Fakulty dopravní ČVUT

V sobotu vyjede v pravidelném provozu a s cestujícími vůbec poprvé v Evropě první autonomní vlak. Bude to speciálně upravený motorák řady 811 zvaný Edita společnosti AŽD, a to na trati mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem. „Vlak má v sobě celou řadu komponent, zásadní je sada senzorů, které popisují a sledují okolí vlaku. Je tam výpočetní část, která dokáže data vyhodnotit a podle toho uzpůsobit rychlost. Dokáže reagovat na nenadálé situace,“ popisuje Zdeněk Lokaj z ČVUT.

Co schází z hlediska technologií k tomu, aby mohly jezdit vlaky zcela autonomně bez strojvedoucího? „Z hlediska technologií musíme zajistit to, aby vlak nebo tramvaj dokázaly reagovat na všechny události, což je velmi komplikované. Ve chvíli, kdy jedete v městském provozu nebo jedete na širé trati, je množství událostí, které mohou nastat, obrovské. Musíte technologii naučit reakci, aby byla správná a vždy bezpečná.

Technologie musí umět říct, že už není schopná dále řídit. To je to nejdůležitější. Abychom věděli, že je lepší, když vlak zastaví a řekne ‚nemůžu jet dál‘, než aby způsobil nějakou nehodu, případně škodu na majetku či zdraví lidí, kteří třeba přebíhají na nádražích přes kolejiště atd.,“ vysvětluje Zdeněk Lokaj z Fakulty dopravní ČVUT.

Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vojtěch Bidrman , vma

Související