Příčiny smrtelných nehod: Nepřiměřená rychlost i agresivita. Pomůže nová legislativa, věří šéf BESIP

5. leden 2024

Policie v pátek 5. 1. dopoledne zveřejní podrobné statistiky nehodovosti za loňský rok. Podle předběžných údajů při nich zemřelo 462 lidí, to je o osm víc než v roce 2022. „Je zřejmé, že jsme potřebovali legislativu, která zavede aspoň citelné postihy za ty nejnebezpečnější přestupky, to se podařilo – máme ji teď od 1. ledna. Do budoucna to pomůže, efekt teprve uvidíme v dalších letech,“ předpokládá šéf BESIP Tomáš Neřold.

Podle ředitele dopravní policie Jiřího Zlého, bylo loni často důvodem tragických nehod nepřizpůsobení rychlosti. Jaké další přestupky zaviní v Česku nejvíc střetů na silnicích?

Čtěte také

Budu mluvit o těch nejtragičtějších: Nepřiměřená rychlost. Týká se to také nevěnování se řízení, nepozornost za volantem – držení mobilního telefonu nebo rozptýlení třeba navigací má významný podíl na nehodách. Byl vysoký počet přejetí do protisměru, které skončily tragicky. Můžeme se dohadovat, jestli to bylo v souvislosti s nepozorností, únavou nebo zdravotní indispozicí řidiče. Narostl také počet těžkých nehod kvůli nedání přednosti. Lidé přehlédnou motocyklistu nebo jiné vozidlo.

Platforma vize Nula, která se také snaží snížit nehodovost v Česku na minimum, usiluje o to, aby agresivita za volantem byla definována v zákoně. Souhlasíte s tím? A jak agresi na silnicích nejlépe potlačit?

My jsme to i ve spolupráci s partnery ve Vizi Nula řešili dlouhodobě, s Českou asociací pojišťoven jsme měli v předchozích letech kampaň Agresivita zabíjí, ale legislativní řešení není jednoduché. Nenašli jsme rozumnou, efektivní definici, která by dokázala agresivní chování definovat tak dobře, aby v praxi k něčemu byla. Bylo by dobré to mít v zákoně, kdyby se to dalo hmatatelně definovat, ale takový návrh nikdo nepředložil. Jsem názoru, že za agresivní chování lze řidiče postihovat, protože oni poruší jiné věci – zákaz předjíždění, rychlostní limit atd.

autoři: Petr Král , vma
Spustit audio

Související