Při čchi-kung cítíte, že se s tělem něco děje na jiné úrovni, popisuje bývalá tanečnice Zuna Vesan Kozánková
Pokud člověk najde svět energií, který proudí v jeho těle, tak mu to může přinést inspiraci k tomu být zdravější, myslí si Zuna Vesan Kozánková. S pohybem má zkušenosti už někdy od svých čtyř let – nejprve tančila a pak poznala i tvrdý dril baletního sálu. Tělo profesionálního tanečníka je podle ní těžce zkoušený nástroj. Po ukončení taneční dráhy tak studovala čínskou medicínu a se svým poznáním se teď dělí v knihách určených pro odborníky i širokou veřejnost.
Dnes se věnuje čchi-kung, což je cvičení pro regulaci mysli a dechu pro podporu toku čchi. Svět jógy pracuje podobně, ale lidé, kteří se v něm pohybují, jsou ve své propagaci a PR daleko průbojnější, domnívá se Zuna Vesan Kozánková.
„Přestože i tady vznikají studia a školy, tak svět čchi-kung si tak nějak potichu plyne životem. Jde o součást čínské medicíny. Když to člověk cvičí, je to uzdravující.“
Lidskému pohybu se věnuje opravdu celý život a až zpětně si uvědomila, že podobnou práci s lidskou energií dělala podvědomě, už když tančila. Jen tehdy netušila, že vůbec existuje čchi-kung.
„Univerzální energetické principy, kdy energie plynule proudí přes všechny lidské struktury, orgány, šlachy, kosti, jde dobíjet soustředěním se na energii. A to dělám celý život. Není to jen cvičení, při kterém si ,dáte do těla‘, ale je to něco, kdy cítíte, že se děje něco na jiné úrovni,“ popisuje.
Celé Hovory Tatiany Čabákové si poslechněte v audiozáznamu.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka