Přesunem ambasády do Jeruzaléma bychom taky mohli porušit mezinárodní právo, domnívá se bývalý šéf diplomacie Petříček

29. prosinec 2022

Prezident Miloš Zeman v závěru mandátu obnovil apel na přestěhování české ambasády z Tel Avivu do Jeruzaléma. „Existuje celá řada faktorů, které mluví pro, abychom přesunuli velvyslanectví do hlavního města Izraele v západním Jeruzalémě,“ říká ředitel Knihovny Václava Havla Michael Žantovský. „Byl bych k tomu zdrženlivý a důvody jsou jak praktické, tak i právní. V neposlední řadě morální,“ míní analytik Ústavu mezinárodních vztahů a exministr ČSSD Tomáš Petříček. 

Přestěhováním ambasády do Jeruzaléma, jehož status zůstává zásadním sporem k izraelsko-palestinskému konfliktu, by se Česko jako jediná země Evropské unie přidalo ke Spojeným státům, Kosovu, Hondurasu a Guatemaly.

Na Blízkém východě a v Izraeli bere Unii diplomaticky málokdo vážně.
Michael Žantovský

Michael Žantovský je neodmyslitelně spjatý s osobou Václava Havla

Žantovský připomíná, že Jeruzalém byl od vzniku státu Izrael jeho hlavním městem.

„Mluvím o západním Jeruzalému, protože status východního Jeruzaléma je po válce v roce 1967 samozřejmě jiný,“ připomíná Žantovský.

Před šestidenní válkou v roce 1967 byla řada ambasád, tuším 24, umístěna v západním Jeruzalémě. A to nehovořím o historickém, kulturním a náboženském nároku, který není výlučně židovský, ale který je z převážné části pro židovský národ nezaměnitelný a jedinečný,“ naznačuje bývalý velvyslanec v Izraeli.

Než dojde k rozuzlení tzv. gordického uzlu, neměli bychom povyšovat diplomatické zastoupení na úroveň plnohodnotné ambasády.
Tomáš Petříček

„Z praktického hlediska je daleko jednodušší uvažovat o stavu před rokem 1967, připustit, přiznat a akceptovat, že západní Jeruzalém je hlavní město Izraele a o statutu východního Jeruzaléma jednat dál při řešení izraelsko-paletinského konfliktu, doplňuje Žantovský.

Čtěte také

Bývalý ministr zahraničí Petříček upozorňuje, že Česko patří k poměrně malé skupině států, které v západním Jeruzalémě své diplomatické zastoupení mají. Jde o pobočku českého velvyslanectví.

„Patříme k 15 státům, které mají v nějaké formě diplomatické zastoupení. To, jestli bychom se měli přiřadit ke čtyřem stávajícím zemím, které mají své ambasády v západním Jeruzalémě, je z mého pohledu spíš otázka, kam chce česká diplomacie směřovat. Jakou roli chce hrát do budoucna a jak chce právě tuto realitu reflektovat,“ říká Petříček.

Čtěte také

Připomíná, že Jeruzalém by podle mezinárodního práva měl být rozdělen na západní a východní a měl by být do budoucna hlavním městem obou dvou států: Izraele i budoucího státu Palestina.

„Od roku 1967 je realita jiná. I mezinárodní právo říká, že pokud nebude dořešen konečný statut města Jeruzalém, bude velmi složité reflektovat i jeho pozice jako dvojjediného hlavního města. A v tomto směru česká diplomacie dlouhodobě zastávala pozici, že bychom měli respektovat mezinárodní právo. A do konečného rozuzlení tohoto gordického uzlu bychom asi neměli povyšovat diplomatické zastoupení na úroveň plnohodnotné ambasády,“ míní.

EU tam bere málokdo vážně

Žantovský naznačuje, že se realita i diplomatické vnímání celé problematiky v čase mění. Připomíná, že od šestidenní války uplynulo 55 let, od dvou rezolucí Rady bezpečnosti OSN z roku 1980 už 42 let.

Čtěte také

„Rezoluce mluví o tom, a jako takové jsou zdrojem mezinárodního práva, že mezinárodní společenství neuznává jednostranné vyhlášení Jeruzaléma za nedělitelné jediné hlavní město Izraele. A v tomto smyslu se Česká republika tímto úsudkem vždycky řídila.

Ale druhá část rezoluce, která hovoří o tom, že Rada bezpečnosti vyzývá státy, aby zrušily svá velvyslanectví v Jeruzalémě nebo je tam neumisťovaly, je nezávazná, není to zdroj mezinárodního práva,“ vysvětluje Žantovský.

Podle něj je proto racionální uvažovat, co je pro Česko výhodnější.

„V tomto ohledu bychom byli v nesouladu s dlouhodobou politikou EU, která v tuto chvíli Jeruzalém neuznává jako hlavní město Izraele. Ale moje motivy pro to, proč si myslím, že dlouhodobě je tato pozice neudržitelná, jsou, jak šíleně EU ztratila své pozice na Blízkém východě obecně a v Izraeli, zvlášť během posledních 20 let. 

Diplomaticky EU dnes na Blízkém východě a v Izraeli bere málokdo vážně. Protože se dostatečně nepřizpůsobovala vývoji situace. Protože jsou dnes v daleko živějším kontaktu s Izraelem některé okolní arabské státy,“ popisuje.

Čtěte také

Podle Petříčka by ale Česká republika umístěním velvyslanectví v západním Jeruzalémě zavdávala příčiny kritice, že porušuje mezinárodní právo.

„Zejména v dnešní době, kdy se Západ snaží pod tlakem ruské agrese na Ukrajině, pod tlakem Číny, která se snaží přepisovat pravidla mezinárodních vztahů, bránit základní pravidla, na kterých vztahy mezi státy stály od konce 2. světové války.

Pokud bychom se dopouštěli porušování byť i dobrovolných závazků, sami vlastně vytváříme situaci dvojích standardů, která může být zneužita revizionistickými mocnostmi. Měli bychom uvažovat i v širším kontextu, ne pouze v souvislostech konkrétního případu,“ vyzývá exministr zahraničí.

Poslechněte si celou diskusi ze záznamu. Moderuje Karolína Koubová.

autoři: Karolína Koubová , kbr
Spustit audio

Související