Předvánoční nákupní trendy

17. prosinec 2004
Trendy

Už tuto neděli zapálíme poslední svíčku na adventním věnci. Poklidnou zlatou neděli však někteří z nás stráví v nákupních centrech. Spousta lidí totiž pořizuje dárky v tuto chvíli. A jaké panují trendy při letošním vánočním nakupování?

Lidé se při nákupech řídí hned několika důležitými faktory. Rozhodující vliv při výběru má předchozí zkušenost s výrobkem, jeho cena a kvalita. Průzkum ukázal, že jistý vliv na nakupování dárků má i reklama. Potvrzuje odbornice z agentury Factum Invenio:

Kristina Hanušová: Reklama na spotřebitele určitě působí, protože je vidět, že nákup dárků se posunuje do dřívějšího období. Pořád ještě dvě třetiny lidí začínají s nákupem dárků až v listopadu nebo v prosinci. Ale je velmi pravděpodobné, že ještě před několika lety byl ten podíl ještě mnohem vyšší.

Factum Invenium zjišťovalo, jestli lidé kupují spíš české nebo zahraniční výrobky.

Kristina Hanušová: Tři čtvrtiny spotřebitelů nerozlišují, jestli je dárek zahraniční nebo český. Ale na druhou stranu těch lidí, kteří preferují zahraniční výrobek a přímo to při výzkumu uvedli, je jenom 6 %, ostatní dávají přednost výrobkům českým. Obvykle jsou to starší lidé - ta nejstarší skupina nad šedesát let.

Jedním z rozhodujících faktorů při nákupu je, jak zmíněno, cena výrobku. Podle průzkumů se letos chystáme utratit za vánoční dárky v průměru něco málo přes 5 000 korun. To je o 300 korun víc než loni. Při nakupování vánočních dárků panují i generační rozdíly:

Kristina Hanušová: Starší lidé, především nad šedesát, nakupují dárků méně a dávají na ně méně peněz. To znamená, že ze všech těch kategorií, které jsme sledovali, tak právě u téhle je nákup dárků nižší než u mladších.

Lidé nakupují i na odlišných místech. V čele příslovečného peletonu jedou podle průzkumu hypermarkety.

Kristina Hanušová: Nakupují tam hlavně spotřebitelé, kteří nakupují v tomhle druhu obchodů běžně. Tedy lidé s vyšším příjmem, vzděláním a hlavně z větších měst. Tam je to dané dostupností hypermarketů.

Velmi populární jsou ale i takzvané vánoční trhy. Tady ale při nákupu riskujete, že výrobek nemusí být kvalitní. Navíc má prodejce neposkytne tolik potřebné záruky. Jak uvedla Ivana Piková ze Sdružení obrany spotřebitelů, stížnosti na tento druh prodeje jsou velmi časté.

Ivana Piková: V kamenném obchodě máme víceméně jistotu, že třeba spotřebič má veškeré dokumenty, prošel atestem. Má prostě všechny náležitosti, které má bezpečný výrobek splňovat. Pokud by tomu náhodou tak nebylo, pokud by daný výrobek způsobil nějakou škodu, tak mám doklad o koupi. Ten je na tržištích velmi těžko dosažitelný a v tom je pak velký problém. Jednak to zboží později reklamovat a potom vymáhat případně škodu, kterou nám ten výrobek způsobil.

Podle průzkumů najdou Češi letos pod stromečkem sice menší počet dárků ale jejich cena bude vyšší. Kupuje se značkové oblečení, kosmetika a elektronika a mobilní telefony. Hitem letošních Vánoc DVD přehrávače a cestovní poukazy. Děti budou dostávat nejvíc hračky a počítačové nebo stolní hry. Pokud jste s nákupem vánočních dárků ještě nezačali, nezoufejte. Obchodníci bojují před Vánoci o zákazníka s maximálním nasazením. Takže se s koupí dárků může dokonce vyplatit počkat.

autor: KUB
Spustit audio

Více z pořadu