Policejní yamahy budí respekt

5. srpen 2009
Motožurnál , Motožurnál

Vedení policie si pochvaluje nové silné motorky, které brázdí naše silnice a dálnice už šest měsíců. Na kontě mají díky instalovaným radarům mnoho odhalených přestupků a v provozu budí velký respekt. Jde tak i o psychologickou zbraň na řidiče.

Policista Jiří Macháč hlídkuje na motorce v ulicích hlavního města a jeho okolí už několik měsíců a s novou čtyřválcovou Yamahou 600 je spokojen: "Ve srovnání se starými 'dvěstěpadesátkami', na kterých jsme doposud jezdili, je motorka rychlejší a hbitější v provozu. Dá se říct, že je to krok dopředu."

Krokem dopředu je u všech nových motorek nainstalovaný radar s kamerou. Policejní motohlídky tak konečně mají v rukou zbraň proti pirátům silnic, a jak sami říkají, rádi ji používají: "Buď někde stojíme, zahlédneme přestupek a za viníkem se rozjedeme, nebo nás auto předjede, na radaru se zobrazí jeho rychlost a my vidíme, že například jel rychleji. Následně řidiče zastavíme a přestupek vyřešíme," říká Jiří Macháč.

Zatím vrchnímu inspektorovi Macháčovi nikdo neujel ani se o to nesnažil. A i kdyby, policista může hříšníky v klidu nechat ujet a neriskovat při honičce zdraví své i ostatních. Přestupek má totiž zaznamenaný na kameře a to mu stačí. Důkaz potom předá ke správnímu řízení.

"Na kameru se vejde mnoho hodin záznamu. Je to výborná věc. Jednoduše řečeno, s touhle hračkou nemají šanci," libuje si policista Macháč.

Většina hlídek na motorce jsou zkušení motorkáři tělem i duší, doma mají svoje vlastní stroje a práce je pro ně vlastně i koníčkem. Služba však není lehká. Jezdí se za každého počasí i v zimě, vzpomíná Jiří Macháč: "Vzpomínám si, že vyjíždíme v listopadu, v prosinci, v lednu i v únoru. Máme kvalitní oblečení, které nás před zimou ochrání, takže není problém vyjet, ale pokud je na silnici led, tak už se na motorce jezdit nedá."

Nováčci u policejního sboru se na nových yamahách jen tak neprojedou. Cesta k silným strojům je dlouhá.

"Kdo prokáže, že na motorce jezdit umí, ovládá ji a má nějaké zkušenosti, začíná s 'dvěstěpadesátkou' značky Honda. Po určité době, po získání dalších zkušeností a pokud se uvolní silnější stroj, může přesednout na novou yamahu," vysvětluje Jiří Macháč.

autor: bob
Spustit audio