Piloti se bouří proti šéfovi ČSA
Pod šéfem Českých aerolinií Radomírem Lašákem se řádně zatřáslo křeslo. Ministr financí Eduard Janota tvrdí, že místo má zcela jisté do října, kdy skončí privatizace společnosti. Ve společnosti, kterou zmítá celosvětová letecká krize, se radikalizují zaměstnanci, kterým vadí propouštění a prodej majetku.
Řízená likvidace. Tak piloti Českých aerolinií nazývají úsporná opatření managementu společnosti. V rámci těchto kroků se společnost chystá mohutně propouštět a prodat čerstvě splacená letadla. Zaměstnanci kroky managementu tvrdě kritizují a žádají hlavu prezidenta firmy Radomíra Lašáka. Dnes zasedá dozorčí rada, která má projednat krizový plán pro zbytek roku. Lašák zatím podle slov ministra financí Eduarda Janoty ve svém křesle setrvá do října, kdy vláda ukončí privatizaci společnosti.
Stojím u pražského ruzyňského letiště. Českým aeroliniím už tady toho moc nepatří. Firma, která je na prodej, chce navíc prodat další letadla a propustit až dvacet procent zaměstnanců. Flotila aerolinií se skládá z 51 letadel, z nich aeroliniím patří jen malá část. Tři Boeingy 737, které ČSA splatily v srpnu, se firma podle pilotů chystá prodat.
Právě jim krizový plán managementu v čele s Radomírem Lašákem pořádně zvedl žluč. Piloti se proto po odstoupení asi nejznámějšího zájemce o společnost - Air France-KLM - obrátili na premiéra Jana Fischera s tím, že Lašákův management společnost řízeně likviduje. Nepřímo tak požádali o jeho odvolání.
Už ministr financí Topolánkovy vlády Miroslav Kalousek upozornil, že pokud se firma v této privatizaci neprodá, může ji prodat konkurzní správce. Zástupce pilotů Filip Gaspar k tomu Českému rozhlasu řekl: "V okamžiku, kdy máme nepatrně více cestujících a letadla nelétají prázdná, redukovat flotilu a propouštět takto velký počet zaměstnanců považujeme za neadekvátní. Obáváme se, že plán, jak je nastaven, je řízenou likvidací firmy. Teď může dojít k propuštění 800 zaměstnanců, ale prodá se majetek, který tam jako jeden z mála je. Vyplatí se velké částky za odstupné a restrukturalizaci firmy a v příštím roce bude ten samý problém, protože to není systematické řešení. Firma by stejně mohla ke konkurzu směřovat."
Stevardka, která si přála zůstat v anonymitě, o situaci v aeroliniích řekla: "Co nás naprosto šokuje, že je plánované snižování letových zaměstnanců o 25 procent. Co se týče kanceláří a THP, tak to dělá 15 procent. Takže vůbec nechápeme, kdy třeba u stevardů je nás už teď málo. ČSA celá léta nedává všechny dovolené, které jako stevardi máme obdržet. Ale 25 procent stevardů má jít pryč. Někdy si říkám, že se z toho management snaží udělat obrovskou cestovní kancelář."
Šéf aerolinií Radomír Lašák odmítl na aktivitu pilotů odborové organizace reagovat. "Prohlášení neobsahuje žádné informace, které by bylo relevantní komentovat," vzkázala e-mailem mluvčí ČSA Hana Hejsková.
Radomír Lašák si své místo i přes velké potíže firmy zatím nejspíš uhájí. Ministři financí a dopravy Eduard Janota a Gustáv Slámečka se koncem minulého týdne dohodli na tom, že Lašák zůstane určitě prezidentem až do ukončení privatizace. "Lašák to má zcela jisté do října. Pokud by nový vlastník, který by vzešel z privatizace, ho dál nechtěl, tak by asi pochopitelně skončil. Ale do října to má Lašák zcela určitě jisté," řekl ministr financí Janota.
Ministr zatím nezná výši ztráty ČSA za prvních šest měsíců tohoto roku. Měl by se ji dozvědět na dnešní dozorčí radě. Privatizace aerolinií vrcholí poněkud podivným koncem. V podstatě jediným zájemcem zůstalo konsorcium tvořené společnostmi Unimex Group a Travel Service. Posledním termínem pro podání nabídky je konec září. Pokud se společnost v privatizaci neprodá, Lášák by musel zřejmě odejít. Pokud by ho ovšem nová vláda nepověřila restrukturalizací firmy.
Management ČSA už podporu u zaměstnanců nenajde
Prezident Českých aerolinií Radomír Lašák rozprodal v posledních třech letech v rámci restrukturalizace části společnosti, které se tvořily desítky let. Společnost tak záměrně likviduje, tvrdí odborový svaz pilotů, který se obrátil na premiéra Jana Fischera. Společnost podle pilotů v roce 2008 účetně zeštíhlila o dvaadevadesát procent.
Piloti z odborové organizace CZ Alpa usilují o setkání s premiérem Janem Fišerem. "Chceme mu vysvětlit situaci, která panuje v ČSA, a vysvětlit mu historii, která za poslední roky dění v ČSA provázela. Že bude jednat tak, aby byla zajištěna budoucnost českého vlajkového dopravce," naznačil záměry pilotů prezident CZ Alpa Filip Gaspar.
Doplnil, že situace v ČSA podle odborářů není dobrá. "Je potřeba to řešit obzvlášť v situaci, kdy by k privatizaci nedošlo. Je to potřeba řešit se zaměstnanci. Myslíme si, že tento management už nedokáže získat podporu zaměstnanců pro řešení budoucnosti ČSA," upřesnil Gaspar.
Piloti si především stěžují na rozprodej majetku ČSA, který začal před několika roky. Jedná se například o nově postavený cargo terminál na letišti. "Posluchači si určitě vzpomenou na netransparentní prodej, kdy to koupila firma, která sídlila na barrandovském sídlišti. Následovalo to rozprodejem cateringu v loňském roce. Byl to rozprodej nemovitostí a pozemků na letišti, výcvikového střediska posádek a zaměstnanců, administrativní budovy a další nemovitosti. To jsou zásadní body, protože ČSA přišly za poslední roky o 92 procent své účetní hodnoty," upřesnil prezident odborové organizace.
Podle ní management ČSA nyní plánuje prodej letadel a dalšího majetku, omezovat provoz a hromadně propouštět. "V období, kdy zažíváme mírný nárůst cestujících za posledních pár týdnů, měsíců, to není adekvátní," míní Gaspar.
Co vlastně ČSA v tuto chvíli patří? "To je dobrá otázka. Není toho mnoho. Je tam několik letadel. Nemovitosti, které jsou na letišti, to znamená APC, hangár, jsou zastaveny ve prospěch společnosti Osinek. Toho majetku nezbývá moc a jsou to v podstatě letadla, která byla v srpnu doplacena. Ta chce vedení prodat," řekl.
Vedení společnosti tak plánuje prodej tří letadel Boeing 737, přičemž plán má počítat s dalším prodejem letadel podle toho, jak budou postupně doplacena v následujícím období.
Vedení firmy chce zúžit tým o 20 procent, tedy zhruba o 800 lidí. Pilotům přitom vadí, v jakých poměrech se s propouštěním počítá. "ČSA je dlouhodobě kritizováno za mnoho administrativních zaměstnanců. Návrh přitom počítá s propuštěním až 26 procent pilotů, s propuštěním 24 procent palubních průvodčích, stevardů a stevardek a zhruba 15 procent administrativních zaměstnanců. Takže nepoměr je jasně patrný. V okamžiku, kdy chce redukovat flotilu o pět letadel, to znamená deset procent flotily, a propuštěním 25 procent provozních zaměstnanců, tak to nedává smysl," dodal Filip Gaspar.
Budoucnost ČSA nevypadá příznivě
Volání po odchodu prezidenta Českých aerolinií Radomíra Lašáka sílí. Naposledy se v tomto duchu ozval expremiér Mirek Topolánek. Před optimalizačním plánem Lašáka varuje i KDU-ČSL.
Vedoucí reportérů Českého rozhlasu Miroslav Motejlek uvedl, že Radomír Lašák od začátku 90. let působil na různých úřednických postech v Komerční bance. "Byl to velmi čiperný pracovník. Podstoupil mnohá školení a kurzy a šplhal po žebříčku v bance. V roce 2000 se stal členem představenstva, Vávrova týmu, který banku poměrně úspěšně privatizoval. Noví majitel Société Générale si však Lašáka neponechal a přestoupil do e-Banky, kde působil v letech 2002 až 2004," přiblížil Miroslav Motejlek.
Právě v tomto období podle něho přišel značný problém, kdy banka prodělala 650 miliónů korun. Po tomto působišti Lašák nastoupil do představenstva ČEZ a v roce 2006 dostal nabídku stát se šéfem Českých aerolinií po Jaroslavu Tvrdíkovi. "Tu přijal a dodnes je prezidentem a předsedou představenstva," upřesnil Miroslav Motejlek.
Radomír Lašák ve své funkci šéfa ČSA dělá podle Motejlka špatně velké množství věcí. "Když přišel do ČSA, tak měly vlastní kapitál plus 1,7 miliardy a firma dostávala od bank běžně úvěry. Dnes žádná banka ČSA nepůjčí a vlastní kapitál je také 1,7 miliardy, ale minus. To znamená, že 3,5 miliardy někde zmizelo. Firma nepřistoupila včas k restrukturalizaci. Měla rychleji snížit stavy, omezit flotilu a zrušit ztrátové linky, kterých ČSA provozuje obrovské množství," přiblížil Miroslav Motejlek.
Aerolinie měly problémy už za Lašákova předchůdce Jaroslava Tvrdíka. Připomeňme přehnaně velké sumy za poradenství, které nepřineslo efekt, nebo problém s udržením stálé ceny paliva. Recept, jak aerolinie zachránit, je však velmi složitý. "Firma má záporný vlastní kapitál. To se dá řešit jenom třemi způsoby: firma se rychle prodá za dobré peníze, což je nereálné, druhou možností je, že stát požádá o insolvenční řízení, což je poměrně reálné, a třetí možností je, že tam stát nalije peníze. To budou peníze daňových poplatníků a musí být v řádu mnoha miliard korun," řekl reportér.
Doplnil přitom, že ČSA tvoří čtyřicetiprocentní příjem jiné státní společnosti, kterou je Letiště Praha a která je velmi zisková. Jednou z možností, jak ČSA pomoci ze současné situace, se tak nabízí i z této strany. Letiště Praha by mohlo přistoupit ke snížení poplatků. "České aerolinie platí Letišti Praha ročně téměř dvě miliardy korun. To jsou peníze, kam by se dalo sáhnout," dodal Miroslav Motejlek.
Počet zadlužených domácností v České republice stoupá. Lidé si zvykli žít na dluh, potom však nejsou schopni dostát svým závazkům a dluhy splácet. Zejména současná ekonomická krize, kdy lidé přicházejí o zaměstnání, se neschopnost splácet prohlubuje. I proto vznikají poradny pro dlužníky. Jedna z prvních je v Olomouci. Nalaďte si v úterý 25. srpna Radiožurnál po 14. hodině.
Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.