Největší proces vyvlastnění za poslední roky

22. duben 2004
Pod kůži

Na Frýdeckomístecku se chystá jeden z největších procesů vyvlastňování za poslední roky. Za vším je stavba silničního obchvatu města Jablůnkov, která by měla výrazně odlehčit přetíženému centrum. Spousta lidí ale odmítá prodat svou půdu státu, aby tudy mohla vést nová silnice směrem ke státní hranici. Stavební úřad se netají tím, že hromadné vyvlastnění je pouze otázkou času. Více Martin Knitl z ostravské stanice Českého rozhlasu.

Jsme v centru Jablůnkova. Napříč náměstím projíždí denně téměř 12 tisíc automobilů včetně těžkých kamionů. Jednou by nás to úplně zničilo, říká místostarosta města Stanislav Jakus.

Stanislav Jakus: Je pravda, že tuto cestu přes město využívají kamiony, které jezdí směrem na Balkán, na východ, ale také na jih. Takže v současný době je to nesnesitelný, protože občané musí trpět tuto dopravu přes město.

Firma, která pozemky na obchvat vykupuje, registruje více než 30 případů, které by měly skončit vyvlastněním. Dohoda s majiteli pozemků se nedaří. Veřejný zájem ale pravděpodobně zvítězí. Dodává Vladislav Matysek ze stavebního úřadu v Jablůnkově.

Vladislav Matysek: Tohlencto běží, jsou uzavírané smlouvy, pokud vím. A tam, kde se to nedaří, tak nastupuje mechanismus vyvlastňování, předání návrhu na vyvlastnění pozemku, případně práv k nim.

Konkrétně v tomto městě je celkem 8 nevyřešených případů.

Vladislav Matysek: Těch 8 návrhů samozřejmě dám, pokud nebude dosaženo dohody, což už je asi prokázáno, že dohoda není. Tak tam to skončí rozhodnutím vyvlastnění.

Mnohem horší je situace v sousední obci Návsí. Tam je celkem 27 návrhů na vyvlastnění. Pan Bohuslav Stonavski přijde asi o 8 arů. Jak sám potvrdil, nejhorší je, když trasa obchvatu naprosto nevhodně pozemky rozdělí.

Bohuslav Stonavski: Ta cesta celý ten pozemek nezabere, zůstane pruh nebo na druhé straně zejména tam nějaký klín, který se už nebude hodit k obdělávání nebo ke kultuře. Ti majitelé takových případů požadují, aby v rámci vykoupení byly vzaty i ty kousky. Že oni z těch malých kousků nejsou schopni těžit nebo je využívat.

A zničí se také další věci. Nejenom údajně spodní voda, na což poukazují někteří obyvatelé, ale i celé okolí.

Bohuslav Stonavski: Výstavbou obchvatu lidi budou nuceni obcházet 500-1000 metrů dál než se dostanou dejme tomu do obchodu nebo na nádraží nebo děcka do školy.

Více než 2 desítky obyvatel Návsí nesouhlasí s odkupem ani po zvýšení ceny za 1 m čtvereční, která teď dosahuje 50 korun. Proto stále nechtějí smlouvu podepsat. Starostka Návsí Lenka Husarová krčí rameny. Na protesty je už pozdě.

Lenka Husarová: My máme plány, územní plány od roku 1998 a v té době už byla zahrnuta trasa, která je v současné době a vedena ve stejném území.

Místostarosta Jablůnkova odhaduje zpoždění celé stavby zhruba o čtvrt roku. Nastat mohou i další komplikace.

Stanislav Jakus: Jedna věc je výkup pozemku, druhá věc je samotná realizace. To znamená, věříme v jednu věc, že když se nám podaří tyto výkupy zdárně ukončit, že samotná realizace najde finanční podporu ze státu a že tento obchvat v Jablůnkově začneme v příštím roce stavět.

Zatím tedy vše nasvědčuje tomu, že nejrozsáhlejší proces vyvlastňování pozemků skutečně začne. Stavba obchvatu je podle všech dostupných informací v důležitém veřejném zájmu. Bez ohledu na soukromé vlastnictví a nutné zábory půdy. Starostka Návsí se nebrání podat pomocnou ruku. To na samotné věci ale vůbec nic nemění.

Lenka Husarová: Pokud jsou to požadavky, které můžeme vyjednat ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic, tak se snažíme těm lidem vyhovět.

Pan Stonavski z obce Návsí poznamenal, že lidé neprotestují proti stavbě jako takové, a tak zřejmě nenadělají už vůbec nic.

Bohuslav Stonavski: Pokud tady se sousedama začneme diskutovat na toto téma, tak většina lidí s tím souhlasí, podepsali. A říkají, no, tak se musíme přizpůsobit. Nedá se nic dělat.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mrk